muškátový oříšek pro pana Minaříka
Blabol
dobrý den v mnoha vaších odpovědích lidem ohledně muškátového oříšku píšete o jeho extrémní toxicitě pro játra (někde jste psal, že dokonce i 1/2 ořechu může člověku játra zcela odrovnat). no, pokaždý když si něco takovýho od vás přečtu tak hledám a hledám, nicméně nikde na internetu nic takového nenacházím. (třeba tady o tom není ani zmínka: http://www.erowid.org/plants/nutmeg/nutmeg_basics.shtml) ano, některé zdroje uvádí, že muškátový oříšek může být hepatotoxický a karcinogenní (třeba tu: http://www.erowid.org/plants/nutmeg/nutmeg_info3.shtml), nicméně, že až tak jak píšete vy? to jsem se nikde nedočetl. nemluvě o tom, že všude píšou, že za jeho hepatotoxicitou stojí safrol. ok, koukněme se co o safrolu píše wikipedie (http://en.wikipedia.org/wiki/Safrol) - že je možná mírně karcinogenní. - o hepatotoxicitě ani slovo! vraťme se však k tomuto zdroji: http://www.erowid.org/plants/nutmeg/nutmeg_info3.shtml - tam píšou, že v průměrné dávce muškátového oříšku (20g) je 39mg safrolu. to je vcelku málo. a dle vás stačí dokonce pouhého půl oříšku na odrovnání jater! no z toho by mi vycházelo, že safrol je opravdu extrémně hepatotoxický. co ale koukám, tak všude na internetu píšou maximálhně to, že je "weak hepatocarcinogen" (třeba tu http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=397392), přičemž wikipedie se o jeho hepatotoxicitě ani nezmiňuje, proč? navíc když si najdeme LD50 safrolu, tak je to 2.35 GRAMŮ na kilogram váhy (údaje se různí, beru to odsud: http://search.seznam.cz/svet?q=safrole+LD50&sId=). to znamená, že pro běžnýho člověka tak 150 gramů! no ale v 20g muškátovýho oříšku máme jen 39mg safrolu! trošku nepoměr ne? no prostě mi to celý neodpovídá s tím co píšete. nemluvě o tom, že jsem mluvil s holkou, která po dobu několika měsíců užívala muškátový oříšek ve vysokých dávkách (okolo 6 ořechů) DENNĚ a stále žije. stejně tak na erowidu jsou příběhy lidí kteří užily třeba i 15 ořechů nebo 70 gramů strouhaného ořechu, a o žádných trvalých následcích ve formě zničených jater tam není ani zmíňka a to ani v kategorii health problems. teď během psaní tohoto dotazu jsem přitom narazil na erowidu ještě na jeden článek: http://www.erowid.org/plants/nutmeg/nutmeg_article1.shtml, který taktéž vaším tvrzením o extrémní toxicitě muškátového oříšku příliš nenahrává (pročetl jsem ho teď na rychlo, takže nevím jistě). viz ale třeba toto: "The Journal of Clinical Toxicology also reported on a nutmeg poisoning case involving a thirteen-year-old who had ingested 15-25 grams of nutmeg (Sangalli & Chiang 2000). Tests conducted on the boy showed that electrolyte levels, renal and liver function, urinalysis, hematology, and a pelvic ultrasound all returned without abnormality". jak to? no, netvrdím, že nutně nemáte pravdu, spíš se tu teď chci dobrat toho jak to veskutečnosti je. vy jste viděl někdy naživo člověka který by si muškátovým oříškem zničil játra? nebo odkud čerpáte ty informace o jeho extrémní hepatotoxicitě? jsou nějaké studie, že by nějaká látka v něm obsažená mohla již v tak malém množství zničit játra? která? děkuji vám předem za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Vycházel jsem s kazuistik a literárních údajů. Obecbě platí, že snášenlivost je hodně individuelní. Vážné poškození jater již po polovině ořechu jsem viděl jako student lékařské fakulty. Případ neskončil fatálně. V toxikologii (O. Riedl, V. Vondráček a spol.: Klinická toxikologie, Avicenum, 1971) se dočtete: "Již po 1/2 ořechu se někdy pozoruje těžká otrava, jindy se poměrně dobře snese i více ořechů." Tamtéž najdete, že smrtná dávka je asi 5 gramů ořechů. LD50 nebo LD50 je v toxikologii označení pro množství substance, které je po podání určité látky smrtelnou dávkou pro daného živočicha v 50 % případů. Jedná se o množství látky, po které uhynulo 50 % testovaných živočichů za 24 hodin po expozici. Zkratka je z anglického: Lethal Dose, 50%. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Smrtelná dávka); To je statistický údaj, říká, že když vezmeme 100 lidí, dáme jim toxickou látku, polovina do 24 hodin zemře. Neříká ale nic o minimální smrtelné dávce a ta může být klidně o řád(-y) nižší. Obvykle se snažím varovat tak, aby byly zohledněny i ty méně obvyklé případy. Vycházím ze zkušenosti, že většina si doporučení upraví po svém a užije stejně mnohem více. Upozorňuji tedy obvykle na tu nejnižší nebezpečnou dávku. P.s. Díky za ty zdroje. :-) P.s. Díky za zdroje, ze kterých jste čerpal.