Psychické problémy, léky a alkohol
Radim
Dobrý den, můj dotaz je trochu složitější, ale snad se mi podaří vše dostatečně popsat a vysvětlit. Několik let trpím panickou poruchou (vč. agorafobie a soc. fobie), pár roků jsem se cítil relativně dobře, nějaký čas jsem byl i v částečné invalidce. Na konci minulého roku mě však byla invalidka odebrána, kvůli krizi jsem přišel o různé drobné zakázky, které jsem zpracovával na PC z domova. Ocitl sem se na Úřadu práce, můj zdravotní stav se jednoznačně zhoršil. Užíval jsem 20mg Citalonu a doplňkově Neurol, vše předepsané psychiatrem. Bohužel jsem svoji situaci nějak podcenil, zkrátka jsem zjistil, že na úzkosti, deprese atd. jaksi "platí" alkohol. Příliš jsem si neuvědomoval, že dělám chybu. Měl jsem o svých potížích informovat ihned lékaře a nikoliv "léčit" úzkosti, únavu a nespavost červeným vínem. Teprve nedávno jsem o svém zhoršeném stavu informoval svého psychiatra, už několik měsíců užívám 40 mg citalopramu, je mi sice lépe, jenže jsem již tvrdě závislý jak na alkoholu, tak částečně i na benzodiazepinech. O tom alkoholu jsem ale nikoho neinformoval, dost se za to stydím. A teď konkrétnější údaje. Ještě připomínám, že do svých cca 25 let jsem byl 100% abstinent. Také připomínám, že mi alkohol sám o sobě příliš nechutná, po hospodách nechodím. V podstatě piju především tajně v noci červené víno. Začínal jsem na 1 až 2 dcl vína denně, dnes jsem již na více než 1 L. Mám zvýšené jaterní testy, zvýšený bilirubin a velmi zvýšenou hladinu lipidů. Dříve jsem měl krevní tlak tak okolo 120 / 80, dnes jsem někde na 150 / 100. Zkouším abstinovat, jenže asi tak po 2 dnech jde na mě absťák, jsem nervózní, bolí mě hlava, špatně spím. Po několika dcl vína jsem opět na čas ok. Samozřejmě z dob opilosti si prakticky nic nepamatuju, ta okna jsou nepříjemná. Je zajímavé, že z rodiny ani z okolí si nikdo ničeho moc nevšímá, vždy jsem byl takový samotář a podivín, nejsem agresivní. Zatím si toho všimla pouze přítelkyně, například minulý týden, když jsem usnul v noci ve vaně. V poslední době hledám hodně informací na netu, jak se s tímto "dáblem" poprat, bohužel podle statistik se svépomocí vyléčí jen cca 5 až 10 % alkoholiků. A také mám zprávy od mnoha pacientů, ale i odborníků, že protialkoholní léčebny moc nepomáhají, recidiva je prý vysoká. Zatím mi pomáhají ovocné šťávy a taky hořké nealkoholické nápoje. Jen nevím, jestli mám o svém "problému" informovat svého psychiatra anebo obvodní lékařku, zda by mi i tito lékaři mohli nějak sami pomoci.

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že to proberte se svým psychiatrem. Odvykací stav při závislosti na alkoholu je medikamentosně celkem dobře zvádnutelný, bez léků ale může být nebezpečný. Vysazení by nemělo být nijak složité. Problém je spíše co dál. Osobně bych doporučoval si najít nějakého ambulantního terapeuta, se kterým budete pracovat na problému alkohol ev. i ty úzkostné stavy. Nestyďte se, máte psychické problémy a stává se, že pak člověk uvízne v alkoholu. Není se zač stydět, pokud problém objevíte a řešíte. :-) A napište, jak vám to jde. :-) Držím palce.