jak se zbavit alkoholičky
sestra
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se dá nějak zbavit alkoholičky, které je devatenáct let a má status studenta. Rodiče pořád slibují jak jí "nějak" dostanou do léčebny (což ona absolutně odmítá, tvrdí, že nemá vůbec žádný problém s pitím, že její chování je způsobeno tím jak jí doma "pořád někdo otravuje kecama"), ale já už tomu moc nevěřím. Potřebovala bych vědět, jestli mám teď ukončit studium (protože v tomhle prostředí nezvládám ani zkoušky, natož přípravu na státnice), aby mi zbytečně nenabíhal rok který si pak budu muset platit. Případně jestli můžu na rodičích vysoudit peníze na zaplacení podnájmu, i když mají byt ve stejném městě jako já školu?

Odpověděl:
Dobrý den, jestli jsem váš dotaz správně pochopila, vaše sestra nadměrně konzumuje alkohol, čímž narušuje vaše vzájemné soužití v domácnosti a vy máte problémy s přípravou do školy. Odstěhovat se samozřejně můžete, rodiče, pokud budete nadále studovat, jsou povinni platit vám výživné, které stanoví soud na základě jejich měsíčních příjmů/výdajů. Nelze tedy požadovat např. konkrétní úhradu nájmu. Pokud se týká vaší sestry, rodiče by ji mohli ze společné domácnosti nechat vystěhovat z důvodu problematického soužití, žaloba na vyklizení se podává k místně příslušnému soudu. Vzhledem k tomu, že je vaše sestra zletilá, nelze ji proti její vůli zavřít do léčebny. Nedobrovolnou léčbu může nařídit pouze soud a toto rozhodnutí upravují jasně dané právní předpisy. Nehledě na to, že nařízená léčba zpravidla nevede k trvalé abstinenci. Domnívám se, že dříve než eventuelně začnete vaše problémy řešit soudní cestou, bylo by dobré, abyste se zašli někam za odborníky poradit o jiných možných cestách (ať už společně se sestrou nebo vy jako rodina), jak se z problémů dostat a vaši sestru motivovat ke změně chování. V úvahu by připadala např. Poradna pro rodinu a mezilidské vztahy - ty jsou ve většině větších měst, či přímo specializované poradenství pro rodinné příslušníky závislých. Pokud znovu napíšete a uvedete region, mohu se pokusit nějaký vhodný kontakt vyhledat.