hulení
Hulic
Dobrý den :) Mám jistý problém. Už několik let(je mi 20)kouřím denně marihuanu - v posledním roce, dvou téměř nonstop, několik gramů denně(pod lampou pěstované modely). Zatěžuje mě to jednak neuvěřitelným způsobem finančně(když uvážím cenu gramu 250 korun, k tomu sem kuřák dost silný a denně i piju)a taky psychicky. Poslední dobou mívám během intoxikace dost nezřídka velice nepříjemné úzkostné až paranoidní stavy. Tyhle stavy sice po skončení intoxikace odezní, ale vzhledem k frekvenci hulení mě to dost brzdí. V komunikaci s lidma, v řadě běžných čiností(např. příští týden nastupuju na vysokou, v cizím městě, cizím prostředí a mám z toho docela obavy jak to zvládnu). On je hlavně problém v tom, že nehulit z nějakého důvodu nezvládám. Ono bez toho ranního špeka mi taky není uplně dvakrát hej. Co mám dělat, abych užívání aspoň trochu omezil? Přestat, to asi nechci, ale vrátit se do doby, kdy sem hulil jednou, dvakrát týdně, by nebylo uplně od věci. Co dělat s těma "psychotickýma" stavama? Děkuju předem moc za radu... :) J.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že chcete problém s užíváním marihuany řešit – jednak proto, že studium na vysoké škole bude náročné a jednak proto, že Vám to zjevně nedělá dobře. Jen mě napadá, že Vás asi zklamu, protože rychlé a zázračné řešení, které by se obešlo bez Vašeho úsilí a přemáhání neexistuje. Pokud chcete s užíváním marihuany přestat či alespoň ho omezit(osobně bych doporučila spíše úplnou abstinenci, kontrolované užívání je často dlouhodobě neudržitelné a nevyřeší se tím pravděpodobně Vaše psychické stavy), budete muset také změnit i životní styl, či stereotypy a rituály, které máte s užíváním spojené(změna přátel, se kterými „hulíte“, vyhýbání se prostředí, které s tím máte spojené, změna zábavy a relaxace, neměl byste konzumovat ani alkohol.. apod.) Psychické stavy, které popisujete mohou takto intenzivní užívání marihuany doprovázet, zvláště pak, když se jedná o model pěstovaný pod lampou, který má koncentraci THC vyšší než „běžná“ marihuana z konopí pěstovaného venku a navíc pokud ji kombinujete s alkoholem. Pokud Vám marihuana způsobuje psychické problémy, jediný recept na to, jak se těchto stavů zbavit, je přestat marihuanu užívat. Pokud se Vám nedaří přestat, pokuste se o to s odborníkem v rámci ambulantní terapie. S odbornou pomocí a podporou budete svůj problém snáze a efektivněji řešit, než kdybyste na to byl sám. A myslím, že škola za to stojí. Pokud budete studovat v Praze, zkuste zkontaktovat Denní stacionář Sananim, Janovského 26, 170 00 Praha 7, telefon: 220 803 130,mobil: 605 212 175, e-mail: stacionar@sananim.cz nebo psychiatrickou ambulanci CADAS Sananim, která se specializuje na závislosti, zejména pokud jsou komplikovány další psychiatrickou diagnózou (např. depresivní poruchou, panickými a úzkostnými stavy, psychózami ap.): Specializované ambulantní služby CADAS Sananim, Spálená 12 110 00 Praha 1 Telefon: 222 924 245, email: cadas@sananim.cz, vedoucím zařízení je MUDr. Jakub Minařík. Pokud budete studovat v jiném městě nebo byste chtěl navštěvovat zařízení v jiném městě, napište kde a já se pokusím vhodný kontakt vyhledat. Tak držím palce a ať se studium daří!