Zase znova
Terka
Dobrý večer, měla bych pár dotazů...Mám sestru(25) která začátkem letošního roku přestala brát pervitin.Nevím jak dlouho ho brala,ale tvrdila že od léta minulého roku,takže asi půl roku.Je to asi týden co do toho znova spadla.Chtěla bych jí nějak pomoci.Mohla bych jí zařídit ústavní léčbu bez jejího souhlasu?Rodiče nemáme,ti nám oba zemřeli.Sestra bydlela s přítelem od kterého odešla, a který ji mimochodem z té předešlé závislosti pomohl, k fetmenovi který to prý vaří.Mám o ní opravdu strach,ale moc nevím jak v takové situaci postupovat!Děkuji za odpověď!

Odpověděl:
Dobrý den, je pochopitelné, že máte o sestru strach a ráda byste jí pomohla. Podle popisu aktuální situace vaší sestry k tomu máte i dobrý důvod. Bohužel vás moje odpověď asi trochu zklame, protože v takových případech žádná rychlá a stoprocentní řešení neexistují. Vaše sestra je dospělá, což znamená, že je za svůj život zodpovědná ona sama. Nelze ji tedy bez jejího souhlasu poslat do léčebny. Nedobrovolná léčba závislosti je možná jen ve vyjímečných případech a vždy o ní rozhoduje soud, navíc nařízená léčba zpravidla nevede k trvalé abstinenci. Vzhledem k tomu, že se svou sestrou ani nebydlíte, máte jen omezené možnosti, jak na ni působit. Můžete si s ní zkusit promluvit o svých obavách, o tom jak vnímáte její situaci a zda je ona ochotna na ní něco změnit. Bylo by také dobré pokusit se sestru nasměrovat na odbornou pomoc, a to i v případě, že o léčbu mít zájem nebude. To proto, že se zjevně pohybuje v rizikovém prostředí (zdravotně, právně) a určitě by bylo vhodné, aby se pokusila tyto rizika alespoň snížit. Posílám vám adresy Kontaktních center ve vašem regionu. Může se tam obrátit jak vaše sestra, tak i vy sama. Sestra by tam v případě zájmu mohla konzultovat i možnosti léčby, poradili by jí, jak minimalizovat rizika prostředí, ve kterém se pohybuje a vzhledem k tomu, že většina center poskytuje poradenství i rodinným příslušníkům závislých, mohla byste poradit i vy, jak sestru k nějakým změnám motivovat. Přeji hodně štěstí a sil vám i sestře. Centrum drogové pomoci-Kontaktní centrum Sociální služby města Havířova Hřbitovní 12, Havířov - Šumbark, 736 01 telefon: 596 884 854 fax: 596 884 854 Ostrava - Vítkovice, Kontaktní centrum, Renarkon, o.p.s. Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00 telefon: 595 627 005; 602 670 789 http://www.renarkon.cz