pervitin
Dobrý den, přítel se mi přiznal, že užívá pervitin a já bych Vás chtěla požádat o radu, jak se k této situaci postavit. Poradili byste mi prosím, kam popř. zajít? Jak ho mohu mít pod kontrolou, když jsme každý celý den v práci? Slibuje, že toho nechá, že toho chce nechat, ale jak se říká "sliby chyby" a já si nejsem tak zcela jistá, bude-li schopný se s tím poprat, jelikož má pořád hodně práce. Neumí říct druhým ne, dělá po nocích, do toho pro nás rekonstruuje. Můžu mu řikat, ať pro ostatní nedělá a soustředí se jen na své, ale říkat ne v tomto případě mu moc nejde. Poraďte mi prosím, jak se k této situaci mám postavit, jak bych mu mohla být oporou, popř. na koho se dále obrátit. Existují nějaké léky, které by mu snížili abstinenční příznaky, pomohli mu, i když jsem četla, že pervitin je návykový psychicky, máme tedy zajít za psychologem? Předem děkuji za odpověď, radu a pomoc.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud se přítel přiznal, že užívá pervitin, tak tím možná naznačuje, že potřebuje pomoct. Využijte této příležitosti k tomu, že si s ním promluvíte o svých obavách a vyjádříte mu jasně svůj negativní postoj k jeho užívání pervitinu. Myslím, že není třeba aby se s „tím“ pral sám - pokud bude přestávat s odbornou pomocí, velmi tím zvýší šanci na úspěch trvalé abstinence (obrátit se na odborníka není projevem slabosti, ale naopak projevem zodpovědnosti). Motivujte přítele k návštěvě protidrogového zařízení (můžete vyhledat kontakt, pomoct domluvit termín a třeba i přítele na první schůzku doprovodit nebo ji absolvovat s ním) – v každém větším městě fungují kontaktní centra pro lidi ohrožené drogou – zde posoudí míru jeho závislosti i vhodný léčebný postup. To, zda přítel pervitin užívá je obtížné kontrolovat, ale to, zda pracuje na změně např. tím, že dochází k odborníkovi jistě poznáte. Na pervitinu opravdu vzniká závislost psychická – pokud přestane pervitin užívat, pravděpodobně se u něj vyskytne velká únava, spavost, psychická labilita a chutě na drogu, které mohou přetrvávat i delší dobu (typické fyzické abstinenční příznaky by se neměly vyskytnout). Kontakty na kontaktní centra naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište odkud jste a já Vám kontakty vyhledám. Pokud jste z Prahy, přítel může využít služeb Kontaktního centra Sananim, Osadní 2, 170 00 Praha 7 - Holešovice, e-mail: kacko@sananim.cz, telefon: 283 872 186, provozní doba K-centra : PO 13.00 - 20.00, ÚT 9.00 - 20.00, ST 9.00 - 20.00, ČT 9.00 - 20.00, PA 12.00 - 20.00 víkendy a svátky: 13.00 - 20.00. Pokud přítel nebude ochotný odborné zařízení navštívit, navštivte jej sama a poraďte se zde o dalším vhodném postupu. Navštívit můžete kontaktní centrum nebo, pokud jste z Prahy, navštivte Poradnu pro rodiče (a osoby blízké) Sananim, poradna sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy, konzultaci je třeba si předem telefonicky domluvit na telefonu: 739 268 527 nebo 284 824 234 (pondělí – pátek 9.00-19.00). Všechny služby jsou anonymní a bezplatné. Přeji Vám hodně trpělivosti a odhodlání k řešení Vaší situace.