přítel bere pervitin
Ireth.
Zdravim. Člověk na kterém mi záleží bere pervitin. Začal zhruba v dubnu a od té doby se jeho dávky jen zvětšují. Zezačátku to bylo jen tak "víkendově", ale v tuto dobu to provozuje denně. Přišel prakticky o všechno, má málo peněz, hodně dluhů. Kamarádi (kterých měl vždycky dost) jím opovrhují a jsou jím zklamaní. Nikdo ho už nemá rád. Kromě mě. Je to člověk, kterému ke spokojenosti nic nechybělo, neměl problémy s rodinou, prací nebo živobytím!Přišlo to úplně znenadání. Dřív uživatele pervitinu odsuzoval. Mám strach, že když na něj zatlačím, tak se lekne a odmítne mojí pomoc. Bojim se, že je jeho závislost v takovém stavu, že zvolí místo mě pervitin. A když se na něj vykašlu, spadne do toho ještě hlouběji. Vím, že by chtěl přestat, není se svojí nynější situací spokojený, a stydí se za sebe. Je stále v depresích. Slýchám, ať se na něj vykašlu, ale to nedokážu. Je to mladý kluk. 21 let. Mám o něj strach. A chci mu pomoct, znamená pro mě hodně!!Předem děkuju za případnou odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, situaci kterou popisujete, jak Váš přítel pokračuje v konzumaci drog, jaké to nese sociální dopady a jak jeho samotného to uvádí do depresí, je standartní průběh u velké většiny uživatelů psychotropních látek. Chápu, že je pro Vás složité u takto blízkého člověka toto vnímat a také chápu, že byste ráda příteli pomohla. Skutečnost je ale taková, že jestliže závislá osoba nevidí svůj problém jako problém, těžko s tím někdo jiný něco udělá. Drogová závislost se samozřejmě léčit dá a je opravdu hodně lidí, kteří si tento problém vyřešili. Dnes abstinují, žijí plnohodnotné životy bez drog a jsou zapojeny do tvz. normálního života. Předpokladem ale je, že závislá osoba vidí svůj problém, chce se léčit a je ochotna řadu věcí ve svém dosavadním životě změnit a tím i předejít případným recidivám. Kdyby se Vám porařilo Vašeho přítele motivovat k návštěvě odborného zařízení, které se léčbou na nealkoholových drogách zabývá, bylo by to v tuto chvíli asi úplně nejlepší. Zkuste s ním promluvit, řekněte mu to, co jste psala zde, že Vám na něm záleží a že ho takto vidět nechcete, vše co v souvislosti s tím prožíváte a nabídněte mu, že ho třeba do nějakého odborného zařízení doprovodíte a pomůžete mu domluvit první konzultaci. Nevím odkud pocházíte, ale ve všech větších městech jsou Kontaktní centra pro uživatele drog, jejich služby jsou bezplatné a lze jich využít i zcela anonymně. Napište odkud jste a já vám případně nějaký vhodný kontakt doporučím. Tyto centra též nabízí poradenství pro osoby blízké aktivních uživatelů. Možná byste tam nejdříve mohla zajít i vy sama se o všem poradit a získat informace o celkové problematice a o tom jak přítele lépe motivovat ke změně. Zatím se držte a napiše odkud jste, kontakty Vám vyhledám. M.K. PS: Je zcela pochopitelné, že příteli chcete pomoci, nemůžete však na sebe přebírat zodpovědnost za jeho život. Je dobré si nastavit nějaké hranice, kam až ve své pomoci chcete zajít a těch se potom také držet. Abstinovat za něj bohužel nemůžete, to musí chtít on sám a také pro to musí něco udělat.