MARIHUANA
Pusinka
Dobrý den, potřebuji poradit. Můj dvacetiletý bratr začal v poslední době hodně kouřit trávu, dokonce tak, že se bojíme, aby to neskončilo nějakou závislostí na ní nebo ještě hůř, na tvrdých drogách. Ať děláme, co děláme, nedá si říct, nevím už jak bych mu měla dokázat, že tím co dělá se řítí ke dnu. Prosím poraďte, jak mu mám pomoci, nebo spíš, jak ho od toho mám odradit když on říká,že žádnou pomoc nechce?...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, chápu, že máte o Vašeho bratra starost a obáváte se závislosti a případných dalších komplikací. Aniž-li bych chtěla užívání marihuany bagatelizovat - určitě má svá rizika, zvláště pro mladé a disponované jedince, a navíc je to nelegální droga, klasická fyzická závislost na ní nevzniká. Čímž nechci podceňovat případnou psychickou závislost a jiné komplikace. Také dle výsledků odborných studií jsou vstupními drogami k závislosti na "tvrdých drogách" (jako např. heroin, pervitin) zpravidla alkohol a tabák. (Více informací o marihuaně najdete v rubrice cannabinoidy na těchto stránkách). Ve svém dotazu neuvádíte, zda s vámi bratr bydlí a jak funguje v běžném životě, zda mu marihuana způsobuje nějaké problémy. (Např. v zaměstnání, škole, ve vztazích, zdravotní atd.). Každopádně váš bratr je dospělý a za svůj život si zodpovídá on sám. Pokud má dojem, že marihuana mu žádné problémy nezpůsobuje, těžko mu nabízet nějakou pomoc. Asi by bylo nejrozumější, kdybyste se zašli osobně poradit vy, jako rodina. Měli byste dostatek prostoru probrat situaci s odborníky a ujasnit si, jak dále postupovat a bratra k nějakým změnám motivovat. Na internetu se takovéto problémy řeší jen obtížně. Jestli pocházíte z Prahy, mohu Vám nabídnout Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké, kam byste se mohla objednat na konzultaci. Tato poradna je určena pro lidi, kteří mají ve své blízkosti závislou osobu a nevědí si s tím rady. Nemusíte se ničeho obávat, všechny služby této poradny jsou bezplatné a můžete je využít i zcela anonymně. Poradana pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM, Školská 30, Praha 1, email : ctrnacta@sananim.cz tel : 284 824 234, 739-268 527 ( Mgr. Črnáctá Štěpánka ), provozní doba poradny : pondělí až pátek 9.00 - 19.00hod. Poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy ( v zadní části ). Je nutno se předem telefonicky objednat během provozní doby a dohodnout si termín konzultace. Opravdu se nemusíte ničeho obávat, hodně lidí se na poradnu s podobnými starostmi obrací, zkuste to, myslím že tím nic nezkazíte. Kdyby pro Vás Praha nebyla dostupná, napište odkud pocházíze a my se Vám budeme snažit doporučit jiné vhodné zařízení, kam byste se mohla obrátit. Přeji hodně štěstí. M.K.