drogy
JANA
dobrý den, mam otázku, chci se zeptat proč když si člověk vezme drogu je po ní bud v euforii nebo uklidněný? co to je za látky že vlastně ten mozek tak naruší že pak sou halucinace apod. jen otázka..co to je za látku že to takhle člověka oblbne?proč se po drogách tak cítíme? děkuji

Odpověděl: Aleš Termer
Zdravím, na Vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď, protože, jak sama píšete, různé drogy mají různé účinky. Zjednodušeně je to zhruba takto: Všechno je to o chemických látkách, které se vyskytují v lidském těle, respektive v nervovém systému (míše, mozku). Těchto látek je celá řada a mají různé účinky. Celkově jsou v určité rovnováze a zodpovídají za různé tělesné funkce, prožívání, vnímání, myšlení, paměť atd. Drogy jsou látky, které bývají těmto látkám podobné. Například: Tělo si vyrábí endorfiny, což jsou látky, které zklidňují a způsobují euforické stavy, působí proti bolesti. Vyplavují se po větší tělesné námaze - sportu, sexu... Jsou chemicky podobné s opiáty - tedy látkami vyrobenými z opia (morfin, heroin, kodein...) Tyto "netělesné" látky však mají silnější a delší účinek, tělo je odbourává pomaleji. A to se lidem líbí. Proto část z nich opakovaně užívá opiáty, aby si tyto příjemné dlouhotrvající zážitky znovu navodili. S ostatními drogami je to podobné, jen suplují jiné přirozené tělesné chemikálie. Pokud chcete mít další informace. Navštivte hlavní stránku drogové porady a v pravé části obrazovky si spusťte aplikaci "Co dělají drogy v mozku". Je to v ní podrobně vysvětleno i s obrázky a animacemi. Doufám, že pomohlo :) A.T.