perník..
míša
Dobrý den, mám problém s kamarádem. Je mu 34let. Kdysi cca před 12 lety bral pervitin, pak přestal. Mezi tím strašně pil až k válení se po zemi a měl i okna. Tedˇto bere znovu asi 3 roky, tak nějak střídavě abstinuje, měl i strašné časy, vytřeštěný pohled, utíkal před lidmi, asi nějaké stíhy. nepracuje.Teď dokáže abst asi dva dny a pokud je sjetý,hraje automaty.Doma už ho vyhodili tak jsem ho nechala u sebe, myslela jsem, že je to to dno, které potřeboval aby se probral. Lže mi, stále nepracuje ale já vždy vše poznám.Kouká mi do očí a říká, že nic nevzal....Sama jsem asi před 15 lety měla srážku s těmito věcmi, docela hustě, nechci si tu špínu ani připomínat, ale dostala jsem se z toho sama a celkem s čistým štítem. Já to ale asi nezvládám.Včera jsem ho po dvou měsících střídavého lhaní už vyhodila.Co s ním?? Jak mu pomoci, říká, že chce být normální, ale na Černém Mostě se to hemží cikány co to svinstvo prodávají, policie nic nedělá. Že prý jen vyjde z domu a už někoho potká a neodolá.Musel by prý pryč odtud. Můžu ho někam odvést kde by si ho rovnou nechali?? Když si domluví schůzku tak se nedostaví. Moc děkuji za odpověď. M.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Míšo, chápu, že máte obavu o Vašeho kamaráda a je hezké, že mu chcete pomoci, ale bohužel jestli on sám nebude ochoten svůj současný problém s drogami řešit, těžko to někdo udělá za něj. Sama uvádíte svoji osobní zkušenost, takže asi moc dobře víte, co všechno je proto potřeba udělat. Nejdůležitější je motivace a chuť na svém životě některé věci změnit. Když závislá osoba svůj problém nevidí jako problém, těžko se pak pomáhá. Jestli jsem to pochopila správně, Vy jste se ze závislosti na drogách zřejmě dostala sama, bez odborné pomoci. Je skvělé, že se Vám to podařilo, gratuluji. Ve většině případů se bez odborného léčení dlouhodobé abstinenci moc nedaří. Bohužel se velmi často stává to, jak jste uvedla u Vašeho kamaráda, že abstinovat krátce vydrží, ale k drogám se vlastně neustále opakovaně vrací. A když ne zrovna k drogám, tak se utápí v alkoholu, je to zkrátka začarovaný kruh a dobře to nekončí. V těchto případech kdy se nedaří abstinenci zvládnout je samozřejmě úplně nejlepší podstoupit vhodný léčebný proces a na ten navázat doléčováním. Ptáte se zda-li by nebylo možné kamaráda někam rovnou odvézt. Tak v první řadě s tím musí Váš kamarád souhlasit a musí sám o léčbu stát. Málokdy se stává, že místo na detoxu, v léčebně nebo v komunitě je ihned volné k nástupu. Jsou pořadníky a mnohdy se i dost dlouho čeká. Toto lze ale zjistit přes Kontaktní centrum. Standartní postup je, že si uživatel drog zajde do K-centra a svůj současný stav projedná s odborníkem, který se závislostma zabývá. Ten po zhodnocení celkové situace poradí, jak postupovat dál, doporučí vhodný typ léčby, popřípadě ji pomůže zprostředkovat ( služby K-centra jsou zdarma ). Pokud nejste z Prahy, napište region, můžeme vám nejbližší K-centrum vyhledat a nebo se podívejte na www.drogy-info.cz do rubriky Mapa pomoci. Kontatní centrum SANANIM Osadní 2 Praha 7 - Holešovice kacko@sananim.cz tel : 283 872 186 provozní doba K-centra : PO 13.00-20.00 ÚT 9.00-20.00 ST 9.00-20.00 ČT 9.00-20.00 PA 12.00-20.00 víkendy a svátky 13.00-20.00 ( Váš kamarád může přijít i bez objednání během provozní doby. Je samozřejmě mnohem lepší si předem zavolat a dohodnout si termín konzultace, nemusí se pak čekat a pracovník má i více času ). Trochu mám ale obavy spíše o Vás, než o Vašeho kamaráda. Sama zmiňujete, jak to už nezvládáte. Možná by stálo za to celou situaci přehodnotit, zda-li Vám toto "pomáhání" opravdu stojí za to ( ? ). Sama jste před lety tento problém řešila a úspěšně vyřešila. "Abstinujícím závislým" člověkem ale zůstáváte napořád a měla byste se chránit před aktivními uživateli a drogovému prostředí se vyhýbat obloukem. Znám případy, kdy bývalí uživatelé takto "pomáhali" a nakonec to dopadlo tak, že po letech abstinence se ke konzumaci drog opět vrátili. Je hezké, že chcete pomáhat, ale měla byste si dát určité hranice. Můžete Vašeho kamaráda doprovodit např. ke konzultaci do K-centra a podpořit ho v tom, aby tam došel, ale pokud se chová, tak jak se chová, bydlet u Vás myslím nemusí. Možná na úplném dně ( jak jste zmiňovala ) ještě nebyl. Hlavně byste si měla uvědomit, že za něj a za jeho "braní" nenesete Vy vůbec, ale vůbec žádnou odpovědnost. Myslím, že byste se do takových aktivit raději příště opravdu pouštět neměla a více měla dbát na Vaše vlastní bezpečí a spokojený život. P.S. Míšo buďte opatrná, myslím že by byla opravdu velká škoda "šlápnout vedle"...držte se. M.K.