drogová závislost
Mareeta
Dobrý den, Přejdu rovnou k věci. Můj bratr je závislý na pervitinu a opitátech. Ačkoliv je mu pouhých 19, tyto látky požívá nejméně tři roky. Je egocentrický a má násilné sklony, je velmi agresivní. V ninější době nepracuje, a přežívá u prarodičů. Tvrdí,že svou závislost sám dokáže kočírovat, dokonce je o tom přesvědčen. Ačkoliv v poslední době kdy končí opiová sezona trpí příšernými bolestmi, pořád ,,fetuje dál". Navíc jsem u něho zpozorovala paranoiu a stihomam. Ačkoliv jsem mu pomoc nabízela on odbornou pomoc kategoricky odmítá. Prosím poraď te jak ho přinutit k léčbě! Navíc, teď už nejde jenom o jeho zdraví ale i o zdraví celé mé rodiny neboť se stýká s osobami s hepetitidou C a jinými vážnými nemocemi. Mám obavu, protože při své povaze a pod vlivem drog je schopný velice zákeřně napadnout a ublížit. Neexistují i nějáká právní opatření jak tyto osoby dostat na lečbu? Moc Vám děkuji za Váš čas a za to že se zabíváte mým zmateným dotazem. Za pravopis se předem omlouvám. Děkuji za odpověď s pozdravem Markéta

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Markéto, situaci s Vaším bratrem vnímám jako velmi vážnou a myslím, že ji přes internet těžko vyřešíme. Proto bych Vám velmi ráda nabídla poradnu kam se můžete obrátit a vše osobně probrat s odborníkem, který se takovými situacemi jako jste uvedla Vy, zabývá. Tato poradna je určena pro rodiče, partnery a osoby blízké, které mají ve své blízkosti aktivního uživatele drog a nevědí si s touto nelehkou situací rady. Bylo by dobré tuto poradnu osobně navštívit a jednotlivé podrobnosti týkající se Vašeho bratra probrala s pracovníkem poradny. Ten by zhodnotil Vaši konkrétní situaci a poradil Vám další kroky jak dále pokračovat, jak bratra motivovat k léčbě a probrat i možnosti právních opatření. Tato poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy. Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké o.s. SANANIM Školská 30 Praha 1 ctrnacta@sananim.cz tel : 284 824 234, 739-268 527 Provozní doba poradny je od pondělí do pátku od 9.00 do 19.00hod.. Je, ale nezbytné se předem telefonicky objednat během provozní doby a dohodnout si termín konzultace. Nemusíte se ničeho obávat, všechny služby této poradny jsou bezplatné a můžete je využít i zcela anonymně, stejně jako naši webovou poranu. V případě, že nejste z Prahy nebo je Praha pro Vás nedostupná napište odkud pocházíte a my se Vám budeme snažit doporučit jiné odborné zařízení v místě Vašeho bydliště. Držím palce ať se vše vyřeší. M.K. PS: Pokud se bude váš bratr chovat agresivně a bude vás ohrožovat, neváhejte a volejte záchranku a policii. Jinak co se týče nedobrovolné léčby, je to poměrně složité. Musí ji nařídit soud na základě zákonem daných podmínek. Buď jako tzv. ochranné opatření v rámci rozsudku v trestní věci. Což v praxi znamená, že váš bratr by musel v souvislosti s drogami a závislostí spáchat trestný čin (činy) a soud by mu tuto léčbu nařídil. Nedobrovolná léčba je možná také u osob, které již mají soudem omezenu způsobilost k právním úkonům (je však třeba, aby do omezení bylo zahrnuto i rozhodování o léčbě). Pokud dotyčný ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo své okolí, je možné ho nechat odvézt záchrankou, hospitalizace však trvá pouze po dobu, kdy trvá i tento akutní stav. Pokud by se stav nelepšil a bylo nutné v hospitalizaci pokračovat, příslušná léčebna se musí rovněž obrátit na soud, který na základě znaleckého posudku lékaře může rozhodnout o jejím prodloužení. Samotné užívání drog a závislost však v praxi zpravidla nebývají pro soud kvalifikovaným důvodem pro rozhodnutí o nařízení nedobrovolné léčby. Jedním z důvodů je i to, že nedobrovolná léčba většinou nevede k trvalé abstinenci, je třeba, aby byl především motivovaný závislý.