alkohol
ira
Dobrý den, chtěla bych Vás znovu požádat o radu, protože už nevíme kudy kam. Situace se stala neřešitelnou a nebezpečnou.Můj bratr (39 let) je několi let (už ani nevím přesně cca 8 let)závislý na tvrdém alkoholu. Absolvoval 4krát tříměsíční léčení, 2krát asi třítýdenní pobyt(detox). Poslední doba abstinence byla 3 týdny. Sehnal si podnájem, našel práci, začal se sám učit na počítači. Plánoval si, že bude s jednou ženou, ale to mu nevyšlo a během pár dnů je to všechno pryč. Pije, nejí a pije. Nemá peníze, za chvíli nebude mít podnájem. Jednou byl kvůli svému zdravotnímu stavu dost dlouho na ARO. Bydlí daleko od nás, naše spojení je přes telefon, kdy ho přemlouváme a zároveň se ujišťujeme, že ještě žije. Prosím o radu, nevíme, jak dál, jestli dojet za ním a odvézt ho do léčebny, aby se neupil, ale nevím, jestli s námi pojede. Nebo jsem dostala radu ukončit s ním všechno spojení, aby věděl, že už nikoho nemá, aby dopadl na dno a potom se možná z něj odrazí. Mám strach o jeho život, pokud bude mít delirium ( již měl) , nikdo mu nepomůže, protože nikdo z nás s ním nebude v kontaktu a nevěřím, že až bude mít delirium, že bude schopen si sám zavolat pomoc. Prosím, řekněte mi, jsem to já, která ho nenechá padnout na to dno, protože se o něj strašně bojím. Nevím, jak mu pomoci. Na začátku si vybral, když sáhl po flašce, ale má nyní šanci a možnost to nějak změnit, když to není svobodný člověk ,ale člověk, který je pod vlivem závislosti. Naposledy, co jsem s ním mluvila, říkal, že má sbalený batůžek, kdyby ho vyhodili z bytu, nebo kdyby šel na léčení, ale sám neudělal ten první krok. Poslala jsem mu kontakty na léčebny, ať tam zavolá,protože vždy jsem to zařizovala já. Opravdu nevím, jak mu můžu pomoc. Jsem plná úzkosti a strachu, že už ani nespím. Pokud bude možné poradit, moc předem děkuji. Jsem rozčilená na celou společnost, která toleruje alkohol na každém rohu. S pozdravem P.I.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, podle toho, jak uvádíte, je Vaše situace opravdu vážná. Váš bratr má již jedno delirium za sebou, klidně by mohlo přijít další a jak je to vážné, jistě sama víte. U nás jsou sice léčby na akloholicko-toxikomanických odděleních dobrovolné, ale v krajních případech je možná i nedobrovolná hospitalizace (musí o ní rozhodnout soud na základě znaleckého posudku lékaře). Sama uvádíte, že Váš bratr má neustále připravený batůžek pro případ stěhování nebo odchodu do léčebny. Zmiňujete, že Vám někdo radil bratra nekontaktovat, což se velmi snadno řekne a hůře pak dělá, i když jsou případy, kdy to opravdu jinak nejde. Tím, že jste zmínila ten připravený batůžek, nemohu si pomoci, ale napadá mě, jestli Váš bratr tak trochu nečeká, až ho někdo do léčebny odveze. Pokud by neprotestoval, asi bych to v tuto chvíli udělala. (Za okolností, kdy by aktuálně ohrožoval na životě a zdraví sebe nebo své okolí, je možné volat i záchranku). S tím, že až bude po detoxifikaci a bude s ním "normální" řeč, dala bych mu asi jasně najevo, že pokud na detox nenaváže další léčbou, nebude se doléčovat a trvalou abstinenci neudrží, tak zde moje pomoc a podpora končí. Dejte mu jasnou informaci, že jestli se takto hodlá postupně zabíjet, Vy u toho být nechcete. Ale toto nyní, když je v nepřetržité intoxikaci, nemá smysl ještě řešit, nejprve musí vystřízlivět. Uváděla jste, že bratr má za sebou již 4 léčby a několik detoxů. Neuváděla jste, kde se léčil. Jde o to, že řádně ukončit léčbu je důležité, ale neméně důležité je doléčování, které na léčbu navazuje a dost často je to opravdu dlouhodobá záležitost a pro člověka, který se rozhodne trvale abstinovat velmi důležitá podpora, která by se neměla podceňovat. A také bych si dovolila doporučit vám, ať se bratrovou závislostí nenecháte zcela pohltit. Chápu, že je to velmi náročné, ale myslete také na vlastní život, případně vyhledejte i odbornou terapeutickou podporu pro sebe, která vám může pomoci náročným obdobím projít. Bohužel, nemůžete převzít zodpovědnost za to, jak váš dospělý bratr se svým životem nakládá. Držím palce, ať to dobře dopadne a v případě dalších dotazů samozřejmě můžete opět napsat. Hodně štěstí. M.K. PS: Vaše jméno jsem smazala, naše poradna zachovává anonymitu klientů.