Je nějaká šance?
JanSan
Dobrý den, potřebovali by jsme poradit jak postupovat s případem našeho syna Pavla, kterému je 28let a žije s námi ve společné domácnosti.Už delší dobu bere nějakou drogu a je to pro nás i jeho úplně zničující.Syn se už ani netají tím , že něco bere, ale nechce nám říci co. Akorát můžu popsat, že cca tři dny je velice aktivní, ( bez přemýšlení)že ani nemusí spát a další dny v týdnu jen spí a jinak má kalné a vykulené oči je hodně hubený,chřadne a nedá se sním vůbec komunikovat proto,že je hned nervozní a rozčílený.Nadělal si dluhy a do práce chodí jenom občas proto, že když má ty svoje stavy tak ani nemůže. když vydělá nějakou korunu tak to hned utratí asi za tu drogu, ale dluhy neplatí.Sice má u nás zázemí v rodinném domě, ale to se nedá finančně táhnout do nekonečna nehledě na to,že nevíme o všech jeho dluzích a kdykoli může přijít exekutor a zabavit nám veškerý majetek. Když ho přemlouváme aby se léčil tak nám tvrdí, že to nepotřebuje ale myslíme si že má už tak špatné psychické stavy,že by se dal někým fundovaným ovlivnit (mi to nedokážem)a léčení by postoupil. Už jsme z celé situace zoufalí a nevíme co máme dělat tak prosíme o radu jak a jestli se vůbec dá najít z celé záležitosti nějaké východisko.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, šance je vždycky a nikdy není pozdě začít znova. Chápu, že Vaše současná situace je pro Vás určitě velkou zátěží a musíte být ze všeho pěkně unavená. Podle toho, jak popisujete stav syna - mohlo by se jednat o pervitin, ale s určitostí to samozřejmě říct nemohu. To, že by bylo dobré syna motivovat k léčbě, víte - sama jste to uvedla. To je ale nesnadný úkol, který my takto přes internet nevyřešíme. Proto bych Vám doporučila osobně navštívit Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké, kde byste mohla Vaši nelehkou situace probrat s odborníkem, který se takovými situacemi zabývá. Mohla byste se zde poradit, jak postupovat dál a jak Vašeho syna k léčbě lépe motivovat. Nemusíte se vůbec ničeho obávat, všechny služby v této poradně jsou bezplatné a můžete jich využít zcela anonymně. Poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy (v zadní části), Školská 30, Praha 1, je ale nutné si předem zavolat a dohodnout si termín konzultace tel: 284 824 234, 739-268 527 (Mgr. Čtrnáctá Štěpánka), email: ctrnacta@sananim.cz, provozní doba poradny je pondělí až pátek 9.00 - 19.00hod. Nebojte se a zkuste to, mnoho rodičů se na poradnu obrací. Můžete se i navzájem podpořit a vyměnit si zkušennosti, co třeba zafungovalo v jiných rodinách apod.. Kdyby Praha pro Vás nebyla dostupná, napište odkud pocházíte a my se Vám pokusíme najít a doporučit jiné odborné zařízení v místě Vašeho bydliště. Zatím hodně štěstí. V případě dalších dotazů můžete samozřejmě opět napsat na naši webovou poradnu. M.K.