Je alkoholik?
Jijka
Dobrý den, jsem s manželem 10let a máme 2,5 syna se zravotním postižením. Manžel je hodný, dokáže nás finančně zabezpečit, pomáhá mi s péčí o syna i s domácností. Bohužel má velikou oblibu v pití piva. Má takové zaměstnání, které mu umožňuje denně trávit nějaký čas v hospodě. Pak sedne za volat a řídí. Doma poznám, že nějaké to pivo v sobě má. Pořád jsem to tak nějak tolerovala, ale před dvěma měsíci přišel velmi opilý. Dožadoval se toho, že se synem bude rehabilitovat jako každý den, což jsem mu nedovolila, pak jsme se pohádali a on mě fyzicky napadl. Po vystřízlivění jsem mu řekla, že si myslím, že je alkoholik. Myslím, že denně vypije tak 5 piv. Připustil, že týden by bez piva nevydržel ani náhodou. Možná den, ale alkoholik prý není. Podle mě je. Pohrozila jsem mu, že s alkoholikem žít nebudu. A on souhlasil s tím, že si najde poradnu, do které bude docházet ambulantně, což neučinil a už zas chodí domů denně ve stavu, kdy poznám, že má něco upito. Poradně mi prosím, co mám dělat. Jak ho donutit, aby se sebou něco začal dělat? Děkuji moc J.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, problém je mimo jiné i v tom, že už jste mu jednou pohrozila, že od něj odejdete, ale když on nedodržel dohodu, tak Vy jste hrozbu nevyplnila. Tím nechci říct, že by to byl nutně dobrý nápad, ale je potřeba pečlivěji vážit takové "sliby", alespoň do budoucna. Zkuste tedy nevyhrožovat něčím, co ani snad nechcete splnit, ale spíš s ním mluvit o tom, jak se cítíte, když chodí opilý. Čeho se bojíte, co Vás trápí apod. Velký problém bych také viděla v tom, že Vás fyzicky napadl, to by se nemělo stát ani v opilosti. A myslím si, že to byste tak úplně přejít neměla. Zkuste mu nabídnout společnou konzultaci u odborníka, nebude to pak "ty máš problém" ale "my máme problém", a to se obvykle lépe snáší. Mluvte s ním také o tom, jaká trápení má on. Možná je pro něj starost o Vás a syna větší zátěž, než si dovede přiznat a alkoholem si od ní ulevuje.