co si pocnout
rudzik
vzhledem ktomu ze muj syn je celkem nyni v pohode podle nej ja o tom presvedcena moc nejsem lonsky rok byl pro me nocni murou a po navratu syna po nekolikatych odchodu z domova at vyhozenim jeho otce nebo synovo utikani se nakonec vratil snad to bude lepsi po priznani ze bral pervitin a kouri marjanku tak jsem mu udelala nekolikrat testy z lekarny a nakonec i vysetreni moci v laboratori vse negativni az na marjanku ale ted vyvstal problem dalsi pomerne kazdy den prijde domu opily a kdyz se mu snazim domluvit obhajuje se tim ze je lepsi pit nez brat pervitin pry se z toho snaze dostane ale podle meho to neni reseni v lonskem roce jsem navstevovala u nas k centrum a snazila se postupovat podle rad odbornika ale to s tim alkoholem me docela trapi muzete me poradit co s tim a jak se synem mam vest konverzaci zatim nevidim zadne zmeny ale chci uz pro to neco udelat zdravi meho ditete i kdyz 20leteho me lezi na srdci a je me jasne ze alkohol je svinsvo dekuji predem za jakoukoliv radu

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že jste se nenechala uchlácholit tím, že je lepší pít alkohol než brát pervitin. Lepší je to snad pouze v tom, že pokud syn pervitin užíval nitrožilně – hrozila mu nákaza např. žloutenkou C a pak také to, že pervitin je na rozdíl od alkoholu nelegální droga, takže se tak trochu pořád pohyboval na hraně zákona. Ale rozhodně neplatí, že z alkoholové závislosti se člověk dostane lépe než ze závislosti na pervitinu. Syn vlastně pouze vyměnil jednu drogu za druhou. Syn je plnoletý a za svůj život je tedy už plně zodpovědný. Pokud se chce chovat způsobem, který Vy zásadně neschvalujete, neměl by mít od Vás jakoukoliv podporu (zázemí, finanční podporu, servis ve formě nakupování, vaření, praní….) Pokud nerespektuje vaše představy o společném soužití, měl by se osamostatnit a žít „na vlastní triko“. Tak jak to teď popisujete to vypadá, že syn kromě Vašeho domlouvání žije poměrně spokojený život - vlastně mu nic neschází a vy jste nakonec ráda, že je doma. Pokud se tedy syn rozhodne s Vámi bydlet, měl by dodržovat pravidla, která mu jasně stanovíte. Také by měl vědět, co se stane pokud nějaké pravidlo poruší a nebude dlouhodobě dodržovat. Sankce byste měla zvolit tak, abyste je byla schopná dodržet a nezůstalo pouze u planého vyhrožování. Takovým pravidlem nebo podmínkou by měla být synova abstinence nebo docházení do odborného zařízení, chození do práce nebo do školy, finanční podíl na chodu domácnosti (pokud syn nestuduje), plnění povinností v domácnosti. Vaše konverzace se synem by měla být věcná, nekonfrontační, nedomlouvejte synovi, nepřemlouvejte ho, citově ho nevydírejte, pouze mu dejte najevo, že nesouhlasíte s tím, jak nyní žije a řekněte mu, jak se má chovat pokud s Vámi chce bydlet a co se stane pokud se tak chovat nebude. V dotazu píšete něco o otci – pokud spolu žijete, Váš postup vůči synovi by měl být jednotný. Také na sebe nezapomínejte, nenechte se problémem se synem úplně pohltit a vyčerpat. Opět navštivte K – centrum a poraďte se o dalším postupu. Můžete si také přečíst informace pro rodiče na adrese www.odrogach.cz, informace o alkoholu a dalších drogách si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny – budete schopná lépe čelit synovým výmluvám. Přeji hodně trpělivosti a pokud budete potřebovat, opět napište.