následky pozitivního testu
Dobrý den, máte nějaké informace o postupu policie po té, co zjistí při běžné silniční kontrole užité drogy řidičem? Konkrétně mi jde o perník. Jaké sankce hrozí ? Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr. Svatošovou z Právní poradny A.N.O., jejíž odpověď vám níže přeposílám. Neodpustím si poznámku, že řídit pod vlivem pervitinu je skutečně velmi nezodpovědné - nejen že ohrožujete sebe, to je nakonec vaše volba, ale na vaši "jízdu" mohou fatálně doplatit i jiní lidé. Pokud už někdo má potřebu pervitin brát, nechť je alespoň natolik soudný, aby nesedal za volant pod vlivem... "Pokud je prokázáno řízení motorového vozidla pod vlivem drogy, jde o naplnění skutkové podstaty trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky. Pro naplnění této skutkové podstaty jsou pak rozhodující i další okolnosti konkrétního případu (způsob jízdy, ohrožení, ev. způsobení škody atd.). Je samozřejmé, že trestní zákon pamatuje na jednání, kdy někdo užitím drogy ohrožuje jiné (což je při řízení motorového vozidla pravidlem) a proto se společenská nebezpečnost vtěluje do skutkové podstaty několika trestných činů (ohrožení pod vlivem návykové látky, ev. další jako ublížení na zdraví atd.). V dané věci se tedy dá očekávat zahájení trestního stíhání; zákon u daného trestného činu stanoví základní trest až jeden rok odnětí svobody, peněžitý trest či trest zákazu činnosti (zde pravidelně zákaz řízení motorových vozidel); v úvahu přichází i trest podmíněný a trest obecně prospěšných prací. Pokud však nezůstane jen u ohrožení ostatních a daným jednáním je způsobena havárie, škoda na zdraví či majetku, jedná se o řízení v rámci zaměstnání (řidič z povolání), nebo má-li pachatel již za sebou v posledních dvou letech trest (i v rámci řízení přestupkového) za stejný čin či za podobný čin pod vlivem návykových látek, zvyšuje se trestní sazba trestu odnětí svobody až na tři roky a nemůže být nižší než šest měsíců. Souběžné naplnění jiné skutkové podstaty v těchto případech není vyloučeno (typicky ublížení na zdraví)."