Alkohol
Pyres
Dobrý den, mám 2 dotazy. Nevíte jak spolu působí alkohol + energy dring. Já si myslel, že jedna látka druhou přebíjí, ale hodně lidí mi to vyvracelo. A druhý... mám strach o moji blízkou. Pije asi 2 roky každý víkend a teď že jsou prázdniny, tak si alkohol dopřává káždý den. Říkala mi, že jednu noc nepila a byli jí nevolno, zima, klepala se a myslela jen na to, že bude zase pít, ale šlo to překonat a usnula. Ještě ji zbývá měsíc ustavičného pitý, než začne znova škola. Myslíte, že bude mít abstinenční příznaky ještě horší a nakonec začne pít pořád?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, kombinování drog – byť legálních je vždy nebezpečné – výsledek takovéto kombinace bude záležet na více věcech – kolik toho dotyčný zkonzumuje, v jakém bude zrovna psychickém rozpoložení a kde se bude třeba zrovna nacházet. Může zažívat buď pocity euforie a alkoholového opojení a může se cítit nabitý energií nebo může zvracet. Ti, kdo míchají alkohol s energetickými nápoji mohou pít více a déle – jsou ale omezeny pouze symptomy opilosti, nikoliv opilost sama – tento fakt bývá uváděn jako příčina až dvojnásobného rizika vážného zranění v důsledku chování, které se vymyká kontrole. K druhému dotazu - nepíšete, kolik alkoholu si každý den Vaše blízká dopřává, ale předpokládám podle Vašich obav, že se jedná o dávku, která překračuje bezpečnou hranici konzumace alkoholu. To, jak to nakonec dopadne po prázdninách, záleží pouze na Vaší blízké. Buď si rychle uvědomí, co jí hrozí, pokud bude i nadále pít a začne s tím něco dělat, např. navštíví odborníka na závislosti a poradí se o vhodném postupu. Nebo si opravdu bude dopřávat alkohol ještě celý měsíc a pak se bude svého návyku zbavovat mnohem obtížněji (vzhledem k docházce do školy a možným horším abstinenčním příznakům). Další možnost je opravdu taková, že nakonec začne pít pořád. Pokud je Vaše blízká s Vámi ochotna komunikovat, promluvte s ní o tom, jak celou situaci vnímáte - mluvte s ní o abstinenčním zážitku a o tom, že to může být první varování - možná začátek závislosti. Mějte se hezky.