Je to alkoholik?
Jara
Dobrý den, můj přítel (54 let) a já (48 let) spolu chodíme 1,5 roku (nežijeme ve společné domácnosti). Od počátku našeho seznámení pil pivo, ale až hlavně díky společným dovoleným jsem zjistitla, že jeho denní dávka je asi 5 piv, někdy i více. Přítel stále sportuje - volejbal, nohejbal - pravidelně 2x týdně + turnaje a sportovní pobyty 2x ročně.V 51 letech byla u přítele zjištěna cukrovka 1. typu, nyní užívá v malých dávkách 4x denně injekčně inzulín. Do tohoto věku byl štíhlý, nyní má tukový val v oblasti pasu. Svůj pitný režim doplňuje o bylinné čaje, denně min. 0,5 - 1l. Ráda bych znala Váš názor na to, zda se u něj projevuje závislost na alkoholu. Můj vztah k "pivařům" je trochu předpojatý, nemám je v oblibě. Jsem proto opatrná v hodnocení, přesto se mi zdá dávka min. 5 piv denně silně nadměrná. A to i přeto, že sama mám alkohol, resp. víno, docela ráda. K jeho konzumaci však přistupuji více příležitostně. Ještě k důsledkům pití piva u přítele v oblati psychické - nepozoruji prakticky žádné příznaky kromě nepřiměřené reakce partnera při dvou hádkách, kdy byl pravděpodobně již ovlivněn alkohholem - v obou případech byl problém jednozančně formulovaný, ale místo jednoduchého, byť třeba odlišného stanoviska přítel problém překrucoval až do absurdna a rozhovor postrádal smysl, přesto se úporně snažil vtáhnout a udržet mě v tomto nesmyslném rozhovoru. Mé odmítnutí přijal, ale nesl ho velmi nelibě. Další oblast, do které se alkohl promítá, je náš sexuální život. Přestože jsem s naším sexuálním životem velmi spokojená, stává se, že v průběhu pohlavního styku doje u partnera k poklesu erekce. Protože je partner silně sexuálně založený, nemá to zatím vliv na náš celkový sexuální život, s obavami se však dívám do budoucna. Přítele mám za slušného člověka, se kterým bychom mohli strávit hezkou část života. Mám ho ráda, ale jeho vztah k alkoholu, konkrétně k pivu, mě však velmi zaráží. Velmi ráda bych proto slyšela i názor nezaujatých odborníků. Děkuji mnohokrát Jara

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, především je třeba upozornit na to, že pokud má přítel cukrovku, dávka 5 piv denně převyšuje doporučenou dávku alkoholu při tomto onemocnění, která činí 60g alkoholu jednou až dvakrát za týden, což je 1,2 – 1,5 l piva. Co se týká závislosti – nelze říci, že tolik a tolik vypitého alkoholu za den znamená již závislost, problém je trochu složitější a do hry vstupují i jiná kritéria než jenom množství vypitého alkoholu za den. Pro orientaci Vám posílám 4 stádia ve vývoji alkoholové závislosti (převzato z Drogového informačního serveru): 1. Počáteční fáze: Piják zjistil, že alkohol mu přináší příjemnou náladu, pomáhá odstraňovat obavy a dodává sebedůvěru. Využívá jej k tomuto účelu a zvyká si na něj, takže přestávky mezi jednotlivým pitím se zkracují. Pije rychleji, zejména když začíná pít, aby rychle dosáhl hladiny alkoholu. Neopíjí se, pije jen tolik, kolik potřebuje. 2. Varovná fáze: Piják snáší stále větší dávky alkoholu a také větší dávky potřebuje, aby dosáhl žádoucí nálady. Pití je stále častější a důvody k němu jsou stále méně závažné. Vyskytuje se již častější opilost. 3. Rozhodná fáze: Piják se stává na alkoholu závislým. Nedovede se ovládnout, nedovede přestat. Někdy pije i několik dní po sobě. Ke stavům opilosti dochází často. Objevují se "okénka", tj. mezery ve vzpomínkách na to, co se událo předchozí den v době opilosti. Vznikají problémy s okolím. Lidé kritizují alkoholikovo pití, ten to cítí jako křivdu a další důvod k napití. Často se též rozhoduje nebo slibuje, že přestane pít nebo bude pít méně, ale nedokáže to dodržet. 4. Konečná fáze: Jedinec závislý na alkoholu již bez alkoholu nedokáže žít. Dává si i "ranní doušky", aby byl schopný pracovat. Bez alkoholu se cítí zle, špatně se soustřeďuje, třesou se mu ruce, bolí ho hlava. Malá dávka alkoholu tyto pocity odstraní. Tolerance vůči alkoholu se snižuje. Osoba závislá na alkoholu se již opije daleko rychleji než dříve. Opije se i ve zcela nevhodné situaci. Dochází k celkovému úpadku osobnosti v pracovní, společenské i rodinné oblasti…. Jako osobu závislou na alkoholu označujeme jedince ve třetí a čtvrté fázi vývoje závislosti; nedokáže již pití ovládat, přes závažné problémy, které mu působí. Napadá mě otázka, zda by pro Vás fakt, že by byl Váš přítel označen za závislého na alkoholu něco znamenal a něco změnil. Pokud Vám přítelova konzumace alkoholu vadí (a je jedno, zda je či není na alkoholu závislý), měla byste s ním o jeho konzumaci alkoholu hovořit. Řekněte mu o svých obavách a o tom, jak je pro Vás jeho pití piva nepříjemné. Důležitým argumentem by mohla být obava o přítelovo zdraví – nejenom, že pravidelným pitím nadměrně zatěžuje játra (což může vést až ke vzniku cirhózy jater), ale riskuje i zhoršení cukrovky. Přítel by ale od Vás měl slyšet i to, co jste napsala ve svém dotazu – že ho máte ráda a máte ho za slušného člověka a chtěla byste s ním trávit hezkou část života. Možná, že Vaše obavy a Vaše ocenění pro něj budou motivací k tomu, aby konzumaci alkoholu alespoň omezil. Pokud budete chtít – můžete si o alkoholu přečíst informace jednak na stránkách Drogové poradny pod heslem Legální látky a pak také na výše zmiňovaném Drogovém informačním serveru na adrese: www.drogy.net. Přeji hodně štěstí.