Introverze nebo náznaky duševního onemocnění?
Ondra
Zdravím Vás a předem dík za čas strávený čtením tohoto blábolu. Jsem člověk introvertní povahy a celkově nežiji dle svých představ nebo spíš snů. Možná mám různé komplexy týkající se většinou vztahů s lidmi; nebo si to minimálně vše sám vymýšlím a vsugerovávám. :)). V různýh testech (nevím, jak moc jsou relevantní) mi téměř vždy vyjde "labilní". Což je dle toho, co jsem vyčetl, ta nejnegativnější povaha na pomezí mezi cholerikem a melancholikem. Moje povaha mi vůbec nevadí, ale poslední delší čas (přes rok?) začínám prožívat dost špatné stavy po požití thc. Při jeho účincích jsem člověk nekomunikativní, velmi špatně se cítím mezi lidmi, ikdyž se bavím s dobrým kamarádem. Cítím, že mám problémy se vyjadřovat a cítím se VELMI nesvůj (koktání, nenacházím slova, nervozita, sebenegativní myšlení, - nebo naopak mi hlava "hraje jiným příběhem" a ikdyž na mě někdo mluví, tak mě to nezajímá. Toto vše neplatí pokud jsem thc požil po větších dávkách alkoholu; po té se cítím docela dost fajn a směji se. Možná je mi stejně, ale vůbec si to -nepřipouštím- (o tom to asi vše je ;) ) V běžném životě už trávu nekouřím a ani nikdy dřív jsem ji nekouřil pravidelně. Když jsem začal, pociťoval jsem fantastické stavy, stejně tak nápady a myšlenky a sebe jsem nějak neřešil. Teď ji kouřím jen při různých přiležitostech. Veskrze různé vícedenní hudební akce, tam toto zažívám minimálně nebo vůbec, ale také kombinuji s alkoholem. Výlety do přírody atp. Prostě tam, kde se cítím vnitřně fajn. Což není domov, město, hospoda a tak. Zajímalo by mě, jestli je toto způsobeno mou povahou a celkově skaženým myšlením, které je asi z tohoto textu cítit, nebo se zde může jednat o nějaké předpoklady k určitému onemocnění? Dá se to nějak zjistit, pokud by šlo o něj? Chtěl bych v budoucnu zkusit i silnější psych., dost se o ně zajímám. Ostatní typy drog mi jsou vcelku fuk. No kdyby to k nečemu pomohlo, tak jednou jsem neplánovaně požil asi půlku xtc a po té jsem nic takového také nepociťoval, ba naopak. Moc díky za reakci! Pěkný den.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že se tím, co se Vám děje, zabýváte a chtěl byste vědět, co je za tím. Bohužel takto přes internet se psychodiagnostika dělá dost těžko. Také těžko posuzovat sebe podle testů, které, jak sám píšete, nemusí být zrovna relevantní. Podle toho, co píšete, se cítíte nejistý ve vztazích s lidmi a máte pocit, že nežijete tak, jak byste měl, považujujete svoje myšlení za zkažené... Vypadá to, že na sebe máte dost velké požadavky a asi byste po sobě chtěl, abyste se za všech okolností choval "dobře". Dokonce i pod vlivem drog. To, co se Vám děje po užití konopných drog, je nejspíš zesílení všech těch pocitů, které zažíváte (cítíte se velmi špatně a nejistý mezi lidmi, nesvůj, obtížně se vyjadřujete, na sebe nahlížíte negativně... což je vlastně opravdu intenzivnější podoba toho, s čím se potýkáte i bez kouření konopí). Bohužel to tráva celkem umí - podpořit negativní stavy a pocity, když se necítíte zrovna úplně fit. Její rizika jsou právě v tom, že může způsobit nepříjemné stavy, které obvykle vymizí po odeznění intoxikace, ale také nemusí a mohou Vás obtěžovat a ztěžovat Vám život i poté. Asi by bylo lepší se na nějakou dobu marihuaně vyhnout... Alkohol i extáze mají jiný mechanismus účinku, intoxikace probíhá jinak, proto se Vám to, co popisujete u trávy, neděje. Nicméně přemíra alkoholu by Vám určitě také nepomohla a stimulační drogy při delším užívání způsobují ještě mnohem závažnější psychické nesnáze, než které zažíváte, takže bych byla opatrná. Pokud máte takové celkově úzkostnější ladění a při intoxikaci konopím se Vám často dějí nepříjemnosti, rozhodně bych Vám nedoporučovala zkoušet jiné drogy ze skupiny halucinogenů, je nanejvýš pravděpodobné, že by intoxikace nebyla příjemná a případně mohla zanechat i nějaké přetrvávající důsledky. Nevím, co byste od toho očekával a proč máte potřebu to pokoušet... zajímat se o ně můžete i bez toho, abyste s nimi nutně musel experimentovat. Napadá mě, že by Vám mohla spíš pomohlo, kdybyste mohl využít nějakou psychologické poradenství. Nikoli proto, že bych si myslela, že to "nemáte v hlavě v pořádku", ale spíš proto, abyste se trochu zorientoval ve svých pocitech, přáních, očekáváních od života a abyste získal trochu náhled a sebevědomí a mohl životem procházet s pozitivnějším naladěním... Mám z Vašeho textu spíš pocit, že ve svém životě moc spokojený nejste a někdy si nevíte moc rady, rozhodně ale nepovažuji to, co píšete, za projev "zkaženého myšlení" nebo "špatné povahy", ale spíš jako projev velké nejistoty. Každý má ve svém životě období, kdy se necítí moc dobře a stabilní a nemusí to být jen projev nějaké duševní choroby... Když mi napíšete, kolik Vám je a odkud jste, mohla bych Vám třeba doporučit někoho z kolegů psychologů, psychoterapeutů, kteří by Vám mohli pomoci se cítit trochu líp. Zatím přeji hodně štěstí.