syn a pervitin
miam
Dobrý den,už jsem psala k vám do poradny dva dotazy,děkuji za odpovědi,píšu znovu,spíš abych se mohla někomu svěřit. Navtívila jsem se synem poradnu pro drogově závislé, kde se syn rozhodl, že podstoupí ústavní léčbu. Říkal tam, že on necítí, že byměl nějaký vážný problém, ale motivací mu jsou lidi,které svým braním ničí (my rodiče a bývalá přítelkyně). I to je prý dobrá motivace k léčbě. Syn má toiž dny, kdy si myslí, že léčbu potřebuje a pak zase myslí, že se s ním jakoby nic vážného neděje. Domluvil si v poradně další schůzku, na které se měla sepsat anamnéza a měli mu vystavit doporučení pro léčebnu, na schůzku ovšem nedorazil. Doma mi tvrdil,že tam byl. Měla jsem číslo na léčebnu, bez jakéhokoliv nátlaku z mé strany tam zavolal,aby se přihlásil na léčení. Byla jsem ráda, ale nedalo mi to a zavolala jsem do poradny, kde mi právě sdělili,že na tu druhou schůzku nedorazil. mluvila jsem s ním o tom,proč mi opět lhat, odpověděl, že neví a má domluvený další termín na zítřejší den. V poradně říkali, že než nastoupí do léčebny, mělby do poradny docházet 1xtýdně na sezení, podmínkou by měla být abstinence. Strašně moc bych chtěla synovi věřit, že se chce léčit, ale vím, že drogu shání dál.Jsem zoufalá, nechápu,proč to dělá, když se chce závilosti zbavit (nebo jen o tom možná mluví?). Sám v poradně říkal, že když to zkusil poprvé, netušil, kam až se dostane při dalším braní. Nevím, zda s ním mám neustále na toto téma mluvit, nebo spíš čekat, jak se situace vivine. Když o tom začnu, říká, že mu to pořád já sama připomínám, ale vím, že shání dál. Taky v poradně říkal, že cítí, že by asi měl spadnout až na samé dno, aby mu došly všechny neblahé následky. Snažím se být v klidu, ale někdy mi už rupnou nervy a jsem protivná, už jsem mu minule řekla, ať vypadne z domu, když chtěl peníze a nedala jsem mu je, tak si něco pro sebe nadával a to mě vytočilo. Jsem s nervama na dně, musím brát uklidnující léky, abych vůbec mohla fungovat a neklepala se. Nevím, zda má iniciativa není až moc přehnaná a zda mám čekat, jak to on bude řešit dál. Poradíte mi?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že syn projevil alespoň snahu a že si uvědomuje, že svým chováním ničí blízké lidi. Ptáte se, zda s ním máte neustále na téma drogy mluvit – zda to není přehnaná iniciativa. Myslím si, že pokud to nezabírá, je to zbytečná iniciativa – efektivnější by možná byl postup, o kterém jsem psala v minulých odpovědích – stanovit si se synem podmínky a pravidla společného fungování, mezi nimiž bude i podmínka ambulantní nebo ústavní léčby a také se domluvit na sankcích, které budou následovat, pokud dojde k porušení podmínek a pravidel (tedy také k tomu, že nebude ve stanovené termíny docházet do poradny). Je třeba ale stanovit takové sankce, které budete schopna splnit a dodržet, pokud bude třeba. Pokud synovi řeknete, aby vypadl z domu a pak tento krok v reálu neuděláte, syn si bude dál žít tak jak je zvyklý, protože bude spoléhat na to, že se tak nestane. Domluvte si v poradně schůzku a poraďte se, jak vůči synovi postupovat. Synovi tento fakt oznamte, domluvte se jak s poradnou, tak se synem, že si můžete kontrolovat jeho docházení do poradny. Konzultujte zde možné varianty jeho přístupu k léčbě – jak se synem komunikovat a jak se k němu chovat, pokud se pro léčbu opravdu rozhodne nebo jak se zachovat, pokud nebude docházet do poradny a ani nenastoupí do léčby. Je jasné, že jste pod velkým psychickým tlakem a že vás snadno něco vytočí ale přeci jenom na sebe úplně nezapomínejte a naplánujte si pro sebe občas program, který vás potěší. Budu ráda, když opět napíšete, jak se situace vyvíjí.