monika
Děkuji Vám Markéto za odpověď, ale pro upřesnění, syn šel do léčebny zcela dobrovolně a rozhodnutí jsme nechali na něm, ano měl na výběr buď jít na ulici a zůstat uživatelem drog nebo se jít léčit a začít žít za naší všemožné podpory "normální"plnohodnotný život. Jelikož jsme společně se synem a manželem navštívili i rodinnou terapii, kde jsme si ujasnili pravidla, která budou po jeho návratu platit, mysleli jsme že máme opravdu zcela jasno. Bohužel se vše co řekl, slíbil nebo na čem jsme se s ním dohodli jako dospělí rozumní lidí míjí účinkem a chová se naprosto obráceně, jsem opravdu zmatená a po 2,5 letech trápení dost otupělá...., už nevímjestli má smysl abychom my navštěvovali jakékoliv zařízení, pokud on sám nemá zájem. Díky Monika

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdavím Vás Moniko, Vaše rozhodnutí ohledně syna jste nepochybně pečlivě zvažovali a udělali jste, co v danou chvíli bylo nejrozumější. To, že to dopadlo, jak to dopadlo, není vaše vina. Mnozí závislí se k abstinenci „propracují“ až po opakovaných léčbách, nicméně každá z těchto léčeb je krokem kupředu směrem k životu bez drog. Motivace pro léčbu a abstinenci je hodně individuální záležitost – někomu stačí hrozba vyhazovu ze školy, někdo se pro léčbu rozhodne až po letech života na ulici. Také velmi oceňuji Vaši spolupráci během jeho léčby ( rodinná terapie ), ne všichni rodinní příslušníci jsou ochotni v průběhu léčby spolupracovat. Pokuste se synem ještě pohovořit a znova jeho přístup k odpovědnosti probrat. Zeptejte se ho, jak si dál svůj život do budoucna představuje. Tady opravdu není moc možností. Buď bude ochoten se svým problémem závislosti na drogách něco dělat (to znamená léčit se a posléze doléčovat). A pokud mu jeho styl života, který je spojen s užíváním návykových látek vyhovuje, dala bych mu asi jasně najevo, že tady Vaše podpora a pomoc končí. Zmiňujete se o tom, že Vám přijde zbytečné navštěvovat Poradnu pro rodiče, pokud Váš syn nemá o léčbu zájem. To si opravdu nemyslím. Kontakt jsem Vám dávala především kvůli Vám, protože ať se Váš syn rozhodne tak či tak, tato Poradna je tady především pro Vás - pro ty, kteří mají v blízkosti závislého blízkého člověka, trápí je to, ničí je to a nevědí si rady. Můžete si zde otevřeně pohovořit o Vaši současné situaci, setkat se s dalšími rodiči, vypovídat se, předat si zkušenosti a třeba si i vzájemně poradit, co zafungovalo v jiných rodinách a také s odborníky probrat, jak syna ke změně nejlépe motivovat. Nejste v jednoduché životní situaci a podporu si určitě zasloužíte. Zkuste to, opravdu se nemusíte ničeho obávat. Držím palce. Markéta Kordová P.S. kdyby Váš syn v budoucnu uvažoval nebo dokonce přistoupil na možnost druhé léčby, asi bych spíše upřednostnila léčbu v některé terapeutické komunitě. V případě dalších dotazů se na naši poradnu můžete samozřejmě opět obrátit. Hodně štěstí !