Jak to řešit ?
awa
Dobrý den, mám syna, kterému je 19 let. Nabytím plnoletosti se z něj stal člověk, kterého nepoznávám. Mám podezření, že bere drogy.Je nezodpovědný, v zaměstnání vydrží maximálně 3-4 týdny, z domu odchází jakože do práce, ale vím že tam většinou ani nedorazí. V poslední době mi připadá strašně jakoby zrychlený, například 3 noci po sobě spí jen hodinu a pak prospí dva dny v kuse. Výrazně pohubl. Doma jsem nic co by vypadalo jako droga nenašla, jen se mu v pokoji pořád válejí rozlomené žiletky. Teď má pocit, že ho někdo sleduje, pořád za ním prý jezdí nějaká auta, celou noc chodil od okna k oknu s baterkou v ruce s tvrzením, že někdo chodí po zahradě. Když mu tvrdím, že tam nikdo není, že i pes je v klidu, nenechá si to vymluvit a tvrdí, že tam někoho vidí. Stalo se to už dvakrát. Po nějaké době, když byl relativně v klidu jsme měli rozhovor na téma drogy. Přiznal, že to jednou zkusil. Navíc z doslechu vím, že se stýká s člověkem, který užíval pervitin. Když to teď po sobě čtu, tak je to asi víc než jasné. Navíc máme teď díky synovi doma jak se říká dusno, já jsem ve stresu a manžel ztrácí nad jeho nezodpovědností a nezájmem o to, aby si našel práci nervy. Můžu vůbec něco řešit a pomoct synovi, než bude situace ještě horší, když je plnoletý ? Jsme z Ostravy, nevíte prosím kde je tady nějaká poradna ?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o syna obavy a že se Vám jeho chování nezdá v pořádku. Jak sama píšete, když jste si dala dohromady všechny souvislosti, tak situace vypadá celkem jasně. Příznaky, které popisujete, velmi korespondují s příznaky, které se objevují při užívání pervitinu. Noční nespavost a pak spaní v kuse, psychické potíže (pocity pronásledování, halucinace), výrazné zhubnutí, neklid a zrychlenost jsou pro užívání stimulačních drog typické. S tím se pojí i další problémy, jako je jeho nezodpovědnost, neschopnost udržet si zaměstnání, lhaní (tvrdí, že odchází do práce, do které nedorazí), pravděpodobně není schopný fungovat ani v rámci domácnosti (přispívání na nájem, pomoc doma). Navíc Vám syn přiznal, když jste se s ním pokoušela na na toto téma mluvit, že drogu vyzkoušel... Víte, že se stýká s člověkem, který pervitin užívá či užíval. Bohužel to skutečně vypadá, že syn drogy bere a s ohledem na potíže, které má, tak to bude problém, který je dlouhodobější. Pokud by užil jen jednou nebo příležitostně, tak by se to neprojevilo tak velkými potížemi s běžným fungováním doma a v zaměstnání a také by pravděpodobně neměl takové psychické potíže, jaké jste pozorovala. Jak můžete synovi pomoci? Syn je sice plnoletý, ale bydlí s Vámi, takže je jeho povinností respektovat pravidla soužití. Především jde o to nastavit pevné hranice, trvat na tom, že bude dodržovat pravidla jako je docházení do práce, přispívání na nájem a pomoc doma. Bez ohledu na to, jestli užívá drogy nebo ne. Z jeho pohledu mu zatím užívání drog mnoho potíží nepřináší, má zázemí, přestože je doma dusno, tak se v zásadě o nic moc starat nemusí a neuvědomuje si důsledky, které braní drog s sebou nese. Pokud pravidla dodržovat nebude, tak by bylo na místě, aby se odstěhoval a nesl za svůj život zodpovědnost sám. Vím, že to zní tvrdě, ale leckdy je to jediná cesta, jak dotyčného přimět, aby si uvědomil, že už to není úplně legrace a že by měl se sebou něco dělat. Mohu Vám předat i kontakty na zařízení, kde je možné se o situaci poradit, což si myslím, že by bylo v tuto chvíli asi nejlepší řešení. Měla byste možnost se v situaci lépe zorientovat, získat potřebé informace a podporu a stanovit další postup, jak komunikovat se synem, jak nastavit doma pravidla. V ostravě je kontaktní centrum pro uživatele drog, kde nabízejí jednak pomoc lidem, kteří mají potíže s drogami a jednak poradenství pro rodiče a blízké. Případně zde také funguje poradna přímo pro rodiny a blízké uživatelů návykových látek. Kontakty posílám níže. Přeji hodně štěstí a držím palce. Ostrava - Vítkovice, Kontaktní centrum, Renarkon, o.p.s. Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00 telefon: 595 627 005; 602 670 789 Jaroslava Gembalová http://www.renarkon.cz Ostrava, Poradenské centrum o.s. FAUST Průkopnická 20, Ostrava - Zábřeh, 700 30 telefon: +420 602 967 468 Jana Hajderová http://www.help-psych.cz/faust Toto centrum provozuje i telefonickou poradenskou linku: Ostrava, Poradenská linka o.s. FAUST poradenství rodičům, blízkým a uživatelům návykových látek 8,00 - 23,00 hodin každý den telefon: 602 967 468 http://www.help-psych.cz/faust