Jak mu mám pomoct?
Mia
Dobrý den, mám přítele, který bere pervitin. Bere ho už asi 4 roky a píchá si. Občas pronese, že by chtěl pomoct, aby přestal. Jak to mám udělat? Je hrozně náladový, chvíli chce a chvíli zase ne.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nepíšete moc informací, tak je obtížné konkrétněji poradit. Chápu, že musí být obtížné být ve vztahu s člověkem, který užívá pervitin a že byste mu ráda pomohla. Nicméně k tomu, aby byl schopen přestat, se musí především rozhodnout on sám a také pro to něco udělat, Vy ho můžete podpořit, ale bude muset také on vyvinout nějaké úsilí. Nevím, zda se k jeho užívání drog vážou i nějaké další potíže, pokládám to za pravděpodobné, pokud bere čtyři roky, ale asi nejsou natolik závažné, že by ho přiměly k léčbě. Také nevím, jak Vy jste na tom s tolerancí vůči jeho užívání drog. Nevyznívá mi to tak, že by od Vás měl zcela jasnou informaci o tom, že Vám to vadí a že se sebou musí něco dělat, pokud chce vztah udržet. Pokud nevnímá, že by mu braní drog přinášelo nějaké velké nepříjemnosti, tak s tím asi nemá moc velkou potřebu něco dělat. Z Vaší strany by tedy bylo asi potřeba nastavit nějaké jasné hranice, trvat na tom, že bude fungovat jinak, nastoupí do léčby. Bohužel neznám k situaci moc podrobností a takto přes internet to asi nelze úplně řešit. Napadá mě, že nejlepší by bylo, kdybyste se o tom mohla poradit s někým osobně, lépe se v situaci zorientovat, získat potřebné informace a podporu, zjistit, jaké jsou možnosti léčby a stanovit nějaký postup, jak komunikovat s přítelem a jak ho přimět ke změně. Pokud Vy sama jste také z Libereckého kraje, můžete se obrátit na následující zařízení, jedná se o kontaktní centrum pro uživatele drog, nabízejí i poradenství pro rodiny a blízké. Jednak se tam tedy můžete obrátit se žádostí o radu Vy, ale také myslím, že by to bylo ideální místo prvního kontaktu pro přítele, aby se poradil o své situaci a o možnostech léčby, pomohli by mu případně i léčbu zprostředkovat. Liberec, Kontaktní centrum pro lidi ohrožené drogou Rumunská 5/A, Liberec, 460 01 telefon: 482 713 002; gms: 775 624 246 Lucie Polívková http://www.mostknadeji.cz Pokud jste z jiného regionu, tak napište, a mohu Vám najít i jiné kontakty. Zatím držím palce.