monika
Dobrý den, jsem matka 18 - letého syna, který se léčil 3 měsíce v PL Bohnice na pavilonu 35 ze závislosti na marihuaně a pervitinu. Léčbu úspěšně ukončil, ale jeho návrat byl pro nás šok, během 3 neděl změnil všechny své předsevzetí... i když se přihlásil do doléčovacího programu, byl tam jen jednou, nyní se jen přeobjednává, zjistila jsem že si opět dal jonta..., je to pro nás všechny velké smutné zklamání, jelikož i když jsme věděli, že návrat domů nebude jednoduchý pro nikoho, tohle jsme nečekali a teď absolutně nevím, jak se zachovat jak reagovat. Vyžaduje peníze a hlavně abychom se o něj dál nestarali a nezajímali se o něj. Abslolutně nevím co dělat. jeho zodpovědnost je tatam a jeho přístup k povinnostem nulový. Co dodat? Že bych byla ráda, pokud bychom jste mi mohli poradit postup, co dál. Díky s pozdravem Monis

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, umím si představit, že návrat Vašeho syna z léčení jste očekávali asi úplně jiný. Taky chápu Vaše zklamání. Po léčbě závislostí na drogách je zapotřebí ještě nějakou dobu věnovat následné péči - doléčování. Po pobytech na psychiatrii obzvláť, jelikož tyto léčby jsou časově mnohem kratší než pobyty v terapeutických komunitách, ale to Vy určitě víte. Jestli Váš syn takto brzo po léčbě na všechno, co si předsevzal, rázem zapoměl a doléčování se účastnil pouze jednou, napadá mě k tomu otázka za jakých podmínek Váš syn do léčebny šel. Zda-li to bylo jeho rozhodnutí na svém životě něco změnit nebo jestli ho k nástupu léčby nevedli jiné okolnosti. Uvádíte, že je synovi 18let, předpokládám,že s Vámi bydlí v jedné domácnosti, zřejně ještě studuje. Také zmiňujete, že nechce, abyste se o něj starali a zajímali se o něj, ale peníze vyžaduje...napadá mě k tomu, že byste si měli stanovit jasná pravidla Vašeho soužití. Můžete Vašeho syna i nadále podporovat, ale v případě, že si on bude vykonávat svoje povinnosti a do těch určitě spadá v jeho případě i doléčování a tím myslím pravidelná docházka. S Vaším současným problémem souvisí určitě spousta otázek, které takto po internetu nevyřešíme. Předpokládám, že je pro vás Praha dostupná, ráda bych Vám proto doporučila obrátit se osobně na Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké uživatelů drog, kde byste Vaši současnou situaci mohla probrat s odborníkem. Nemusíte se ničeho obávat, tato služba je bezplatná a můžete se poradit i zcela anonymně. Poradna sídlí v prostorách kavárny Cafe Therapy ve Školské ulici č.30 na Praze 1, email : ctrnacta@sananim.cz, konzultaci je nutno předem telefonicky objednat na číslech 284 824 234 nebo 739-268 527 ( Mgr. Čtrnáctá Štěpánka ). Provozní doba poradny je pondělí až pátek 9.00-19.00hod. V případě dalších dotazů se samozřejmě můžete obrátit i naši poradnu, přeji hodně štěstí. M.K.