pro pani orlikovou, odpoved na 453906
sister
Dekuji Vam za odpoved. Vim, ze to neni na me, ale presto je to hrozne utrpeni, ani jeden ze zucastnenych mi neni lhostejny. Nevim, jak to rodicum stale rikat dokola, asi na to nemaji jej vyhodit (ostuda, ze se pry bude vracet a rvat a kopat do dveri, dobyvat se do domu atd.), myslim,z e z nej a jeho okoli (z bratra se stalo zname eso drogoveho podsveti) maji i strach. Existuji v CR street workri, ketru si fetaka vytypuji a pomuzou mu nejakym zpuysobem se dostat do lecebny nebo je to opravdu jen na tom fetakovi do te lecebny sam jit? Bratr ma pritelkyni fetacku, se kterou se uz taha asi 3 roky a myslim, ze ho taky drzi u drog, protoze on stale nejake penize krade (vetsinou doma nebo tak,z e prodava do bazaru veci, ktere rodice hned vykupuji, porad dokola).taklze i kdyby mi svitlo a chtel tam jit, ona ho asi nepusti... Spatna zkusenost s Renarkonem je dana asi tim, ze rodice cekali hotove reseni, ktere by nekdo za ne udelal, coz Renarkon nenabizi. Je to taky o osobni zodpovednosti rodicu a duslednosti vychovy (to poznavam na vlastni kuzi, mam dve deti..:-)) Chapu, ze s tim nic nenadelam, ale obcas si rikam: a co kdyby jo? nebudu toho nekdy litovat? Neni to taky trosku moje zodpovednost, kdyz uz to nikdo neudela, musim to udelat ja? Maminka je bezmocna, navic jde na operaci bypassu, to ma taky z bratra (stres, cigarety), otec je popleteny starsi pan "humanista" be autority. Muj manzel mi neradi tuhle situaci sama resit, jen se musime pripravit na stale horsi a tezsi situace. Myslite,ze bych mohla neco udelat? Urcite takovych historek znate spoustu...prominte, ze v am tady beru cas, ale jsem opravdu dost zoufala, a navic se to odrazi i na mych naladach a zivotnim elanu, a to si s dvema malymi detmi nemohu dovolit....

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás obtížné, ale Vy situaci moc ovlivnit nemůžete. Pro rodiče je to jistě těžké, ale je to jediné řešení. Podle toho, co popisujete, tak soužití s bratrem je velmi vyčerpávající a myslím, že by se rodičům nakonec ulevilo, kdyby ho "vyhodili" a pro bratra by to mohlo znamenat impuls ke změně, pokud bude dál u rodičů, tak nemá potřebu na svém life stylu nic měnit. Zvlášť pokud píšete, že jim krade peníze, prodává věci. Vím, že to zní tvrdě, ale pokud se rodiče nechají tímto stylem manipulovat, tak ho v užívání drog spíš podporují. Kdyby neměl k dispozici jejich peníze, měl by asi větší problém. Pokud nebudou důsledně vyžadovat nějaká pravidla a bratra při jejich porušení nevyhodí, nezmění se to. Je to určitě o důslednosti, jak píšete. Myslím si, že obavy z ostudy jsou trochu úhybný manévr. Bohužel zázračné a rychlé řešení neexistuje a to jim kolegové prostě nabídnout nemohli. Pokud by se rodiče přece jen rozhodli, tak jim mohou pomoci tím vším projít, připravit se na situace, které mohou po odchodu bratra nastat... Streetwork v ČR funguje, ale nikoli tak, jak byste si asi přála a jak píšete. Terénní pracovníci mají vytipované lokality, kde se uživatelé drog schází a mohou jim nabídnout služby (výměna injekčních střikaček, poradenství, ošetření), pokud o to uživatelé drog stojí. Dotyční se s nimi mohou poradit i o možnostech léčby a využít i další pomoc. Ale nefunguje to tak, že by si streetworker někoho "vytipoval" a pak ho dovlekl až do léčby, to by nemělo žádný efekt. Bohužel je to tak, že v prvé řadě musí dotyčný chtít a musí mít nějaký zájem na změně své situace, pak mu mohou kolegové s lecčíms pomoci. Pokud má bratr přítelkyni, která bere drogy, tak je to obtížnější. Není dost dobře možné, aby bratr šel do léčby a začal abstinovat a zůstal ve vztahu s přítelkyní, která dál bere, to by mu asi abstinence moc dlouho nevydržela... Pokud by se rozhodli k léčbě oba, tak by do jedné léčebny z řady důvodů nepřijali, museli by se jít léčit každý sám. Ale samozřejmě není vyloučeno, že pokud se bratr k léčbě rozhodne, tak prostě už nebude brát na současnou přítelkyni ohled. Vaše zodpovědnost to není. Chápu, že byste pro bratra i rodiče ráda něco udělala, ale to, jak to bude vypadat dál, je především na jejich zodpovědnosti. Nevím, nakolik jste v kontaktu přímo s bratrem a zda je aspoň trochu možné s ním o tom mluvit nebo zda o tom komunikujete jen s rodiči. Možná by byl ochoten mluvit spíš s Vámi než s nimi. Ale nevím, jak to mezi Vámi a bratrem je a nejsem si jistá, zda to bude mít nějaký efekt. Je mi líto, že Vám nemůžu nabídnout pozitivnější odpověď, ale pokud se rodiče nerozhodnou ke změně, zůstane situace s největší pravděpodobností při starém.