Dobrý den, měla bych dotaz z oblasti práva. Kamarád si poslal v dopise z Holandska poštou do Čech cca 1 gram marihuany (max. 2 gramy). Celníci dopis našli a přišlo mu předvolání na policii. Jaký trest může očekávat? Jen na doplnění - asi před 6 lety byl trestán za řízení vozidla pod vlivem alkoholu (byl mu odebrán řidičský průkaz na 1 rok). Mnohokrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Kamarád si bohužel zadělal na docela pěkné potíže, protože i když se jedná o malé množství drogy, tak už se v případě zaslání přes hranice nejedná o přestupek (jako u prostého držení drogy v malém množství), ale o trestný čin podle § 187 trestního zákona. Vzhledem k tomu, že se (především zahraniční) zásilky kontrolují, co se týče drog, tak to nebylo moc moudré, ale to už kamarád asi pochopil. V takových případech, jako u Vašeho kamaráda, sice nebývá vůbec obvyklé, že by došlo k trestu odnětí svobody, nicméně i podmínečné odsouzení nebo trest obecně prospěšných prací bývá po nějakou dobu v trestním rejstříku... Existuje ale i řada odklonů trestního řízení, takže by nemuselo dojít ani na tyto varianty, ale není možné bez bližší znalosti spekulovat přes internet, jak by to mohlo dopadnout. Nejlepší by bylo, kdyby se kamarád obrátil na Právní poradnu A.N.O. (kontakt a info na www.asociace.org nebo vpravo dole na stránce Drogové poradny), kde se zabývají právní pomocí lidem, kteří se dostali do konfliktu se zákonem v souvislosti s užíváním drog a jejich blízkým. Právní pomoc je bezplatná, kolegyně advokátky by mu vysvětlily jednak všechna rizika, která by mu mohla hrozit, poradily, jak se zachovat a jaké má možnosti. Ideální by bylo pokud by tam zavolal a domluvil si schůzku a poradil se o situaci ještě předtím, než půjde na policii, aby věděl, co a jak. Pokud pro něj není možné dojet do Prahy, může se pokusit věc konzultovat aspoň po telefonu. Hodně štěstí.