dcera a pervitin
n.
dobrý den, jak mám řešit situaci, kdy dospělá dcera (28) už pět let bere 1-2krát týdně pervitin, ale dodržuje zároveň základní pravidla soužití? nekrade, přispívá na nájem, chová se ke mně slušně, ale hodně jsme se odcizily. Dřív měla hodně zájmů a plánů, vážný vztah, teď nic z toho. Pracuje v zaměstnání, kde jí tolerují občasné absence, ale za málo peněz a hluboko pod kvalifikaci. Často je několik dní pryč a další dny se jen plouží a hodně spí. Dost mě to ničí se na to dívat. Rozhovoru o drogách není přístupná, dřív se občas svěřovala. Moc prosím o radu, jak v téhle situaci postupovat.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z toho, co píšete se domnívám, že Vaše dcera užívání pervitinu nevnímá jako problém, je patrně celkem spokojená, na rozdíl od Vás. Napadá mě, pokud dcera má zaměstnání za málo peněz, jak může zvládnout uplatit adekvátní část nájmu, jídlo, drogerii, oblečení, kredit do telefonu atd.….a ještě k tomu pervitin? Jaké má zaměstnání, pokud je několik dní pryč a pak je další dny nepoužitelná, to asi nebudou jen občasné absence. Jak ty dny, kdy se doma jen plouží, se o sebe dokáže postarat? Vaše dcera je dospělá a zodpovědná za svůj život, to je fakt a pokud si myslí (oprávněně), že nemáte právo ji do života zasahovat – neměla byste jí zasahovat ani do toho, jak se sama o sebe postará. Nenakupujte a neplaťte její jídlo a další věci, o kterých jsem psala, nepodporujte ji finančně, nevařte a neperte jí. Pokuste se jí život s pervitinem co nejvíce znepříjemnit. Možná pak vaše soužití nebude vypadat tak neproblémově, jak to z Vašeho popisu vyznívá, možná se pak objeví i problémy, které dcera bude muset řešit(např. nedostatek financí). Snažte se přeci jenom najít vhodnou chvíli k rozhovoru a řekněte jí o tom, co prožíváte a jak je to pro Vás už neúnosná situace. Možná se Vám pak povede najít společně nějaké řešení. Dojděte do protidrogového centra – můžete se zde nejenom poradit o tom, jak postupovat, ale také zde získáte podporu ve Vaší nelehké situaci. Nenechte se problémem úplně pohltit, také Vy máte právo na svůj život – věnujte se i sama sobě a svým zájmům. Kontakty na tato zařízení najdete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište odkud jste a já Vám je vyhledám.