pro pi Orlikovou, odpoved na 357906
Sister
Dobry den, Dekuji za odpovedi na me tri otazky z 30/07. 1/Otazka studia je motivovana osobnim zajmem, muj bratr je narkoman (pervitin) uz 4 roky a adiktologii "studuji" vlastne denne v praxi, ale i na vasich a jinych strankach a velmi me to zajima. Nevim ovsem, zda-li je mozne toto studium provozovat ze zahranici a pri praci...Muj postoj k drogam je velmi jasny: NIKDY. 2/ otazka tehotenstvi a valia: ma matka totiz behem tehotenstvi s bratrem kourila (15 denne) a brala valium na zklidneni, bylo ji tehdy 43 let. Bratr se narodil v poradku cisarskym rezem. Snazim se pochopit, co se stalo, co se zvrtlo, ze takhle skoncil. jestli je tahle tendence k navyku(a vyhledavani zavislosti at uz pocitacove hry nebo drogy nebo leky) vrozena nebo ovlivnena okolim? Rozpory mezi rodici byly, hadky, nevery...ale snad tohle neni duvod k drogam...Bratrovi je dnes 23 let, od 15 kouri marihuanu a asi 5 let snupe pervitin, posledni 2-3 si to i picha, je agresivni, vulgarni, krade....ma veskere symptomy toxicke psychozy (halucinace, paranoidni stavy, rozvracene nalady atd ). Byl jiz nekolikat v alkoholickem soku, na zachytce i na resuscitaci, kde mu namerili krome pervitinu i halucinogeny. Jeho zuby jsou uplne cerne (je to soucasti narkomanie nebo jen tim, ze nema zadnou osbni hygienu?) 3/Rodice jsou bezdradni: bratr bydli u nich, nejsou zadna pravidla chovani, zadny vyhazov (rodice na to nemaji sily a proste to nechteji, i pres me naléhani,ze je treba zachranit, cos e da, tzn.je. ma situace je tezka v tom, ze pracuju a mam vlastni rodinu v zahranici a do Cr uz posledni 3 roky nejezdim, z jasnych duvodu), dialog. Bratr je v podmince, po 2 mesicich ve vazbe dostal predepsanou lecbu, na ktere byl 2 mesice, pote Dr. Chvila z PL Opava podepsal, ze je v poradku (i pres me pisemne vyjadreni o tom, ze bratr ma zustat co nejdele v leceni) a od te doby droguje, krade, rve, utlacuje rodinu. Pravdepodobne i dealuje, protoze chodi systematicky zbity domu. Zarizeni Renarkon znam, rodice tam byli nekolirat, radili jim, at mu koupi byt..coz nam neprislo jako vhodne reseni. Opravdu nevim co a jak dale, kdyz se zacne mluvit o leceni, bratr dostane amok a je agresivni. V teto situaci trpi vsichni. Zacinam verit jen v tragicke rozuzleni...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče studia adiktologie, tak bohužel nemám úplně představu, zda by se to dalo zvládnout při práci a ze zahraničí, bylo by nejlepší, pokud byste tam zavolala nebo napsala a domluvila se přímo, řekli by Vám určitě více podrobností o studiu a jeho podmínkách. Co se týče bratra a příčin toho, že je nyní v takové situaci, v jaké je, tak to bývá obvykle komplexní problém a nelze jednoznačně říct, co je jedinou příčinou. Nedokážu posoudit, zda a případně jaký mohlo matčino kouření a užívání benzodiazepinů v těhotenství vliv na jeho další vývoj. Navíc, i kdyby to bylo takto "jednoduché", tak v tuto chvíli se to zpětně ovlivnit nedá. Faktorů je vždycky víc, zčásti mohou být vrozené, genetické (biologické faktory), z velké části se na tom podílí prostředí, rodina a výchova, životní okolnosti... (sociální a psychické faktory). Vždy jde o souhru příčin. Myslím, že na to, co by bylo v dané situaci nejlepší udělat, pohlížíte zcela správně - bylo by potřeba, aby rodiče nastavili jasná pravidla a pokud je bratr nebude dodržovat, tak je v tuto chvíli v podstatě jediným řešením, aby u nich nebydlel a buď nastoupil do léčby nebo se o sebe postaral jinak. Chápu, že se v tom cítíte bezmocná a že nemáte moc možností, pokud rodiče na něco takového přistoupit nechtějí. Nedokážu si moc představit, že by jedinou radou, kterou obdrželi v KC Renarkon, bylo, že mají bratrovi koupit byt... nejspíš došlo k nějakému nedorozumění a možná, že se právě kolegové snažili rodiče přimět k úvaze o tom, že by bylo nejlepší, pokud by bratr u nich nebydlel a měl možnost vzít zodpovědnost za svůj život na sebe. Je sice dobré, že se rodiče snaží bratrovi zrušit trvalé bydliště v bytě, ale za současné situaci si troufám říct, že pokud tam bude bratr nadále bydlet, takže je to nijak neochrání, pokud ho nevyhodí úplně. Situace se nejspíš dá řešit opravdu jen tím, že rodiče seberou síly a bratrovi neumožní s nimi dál bydlet. Ze zkušenosti může říct, že i když se to jeví jako tvrdé, takže je to leckdy pro všechny zúčastněné jediná záchrana. Pro uživatele drog je taková situace často impulsem k tomu, aby se rozhodli ke změně... Nevím, zda to, co Vám píšu, pro Vás bude mít nějaký užitek, hlavní rozhodnutí není na Vás, ale na rodičích. Nezbývá než Vám i jim držet palce a věřit, že se vše může zlomit.