ach jo
tina
Dobrý den, tak už je to tu zase. Po Vaší odpovědi opravdu došlo k menší změně, o které jsem psala, ale asi to nemá konce. Manžel si našel nového "koníčka" - sbírá železo a rozmontovává starou elektroniku ze sběrných dvorů,kovy pak prodává. Pracuje na tom dlouho do noci nebo není celý den a noc doma. Nikdy pořádně nevím,kde je nebo kdy se vrátí. Samozřejmě tvrdí,že to dělá pro nás jako přilepšení k podpoře. Včera jsem se s ním kvůli tomu pohádala (štve mě,že je pořád pryč,doma neudělá nic a peníze taky nevidím-prý s nima platí dluhy z doby,kdy bral) a on řekl,že už to nevydrží a zase si pichl. Tak jsem si začala balit věci, přemlouval mě,ať ho neopouštíme,že bez nás umře,plakal a mě ho bylo strašně líto,prostě to nedokážu ho opustit. Navíc na dům máme hypotéku, všechno platím já a nebudu tu bydlet? Co si mám odstěhovat? Co když rozprodá všechny naše věci nebo tu z toho udělá doupě nebo varnu? To všechno se mi honí hlavou a nevím, jak z toho ven. Děkuji za Vaši odpověď. Tina

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je mi moc líto, že se situace nevyvíjí zrovna moc dobře, ale cesta k abstinenci není jednoduchá a ne vždy to vyjde hned napoprvé. Poroto je dobré abstinovat za podpory odborníka, který pomůže abstinujícímu zvláště v počátečním období abstinence ujasnit si tzv. spouštěče neboli rizikové situace, které by mohly vést k opětovnému užití drogy (relapsu) a následný plán, jak v těchto situacích postupovat. Nemyslím si, že je třeba to, co děláte, chápat tak definitivně, jak to alespoň z Vašeho dotazu vyplývá – neopouštíte manžela, ale dáváte mu čas a prostor na přemýšlení o tom, co je pro něj v životě důležité – je to droga nebo rodina? Jestliže odcházíte, neznamená to, že pálíte mosty, ale dáváte mu jasně na srozuměnou, že s takovým člověkem, kterým právě teď je, nechcete být, děláte to pro ochranu svých dětí a nabízíte mu šanci se s problémem vypořádat. To, co se pak bude dít, samozřejmě nelze nyní odhadnout – není stoprocentní jistota, že celá věc dopadne tak, jak byste si přála, ale čekat na to, že se manžel změní bez toho, že ho k tomu bude něco nutit, pravděpodobnost na úspěch nijak nezvyšuje. Pokud tento postup zvolíte, je také velmi důležité ujasnit si a jasně to říci i manželovi, co musí všechno změnit, abyste s ním začala opět žít. Co se týká majetkových věcí – obraťte se na Právní poradnu, provozovanou Asociací nestátních organizací – A.N.O., kontakt a podrobnější informace naleznete na stránkách Drogové poradny, v pravém sloupci uprostřed. Zde Vám jistě pomohou zorientovat se v možnostech, které máte podle toho, jak se situace bude dále vyvíjet. Vím, že Vám konzultace v odborném zařízení nabízím pokaždé, ale myslím si, že situace je natolik komplikovaná a pro Vás obtížná, že není důvod proč alespoň nezávazně nezkusit si o všem s odborníkem popovídat, můžete se poradit nejenom o tom, jak nejlépe postupovat, ale získáte také tolik potřebnou podporu.Internet osobní kontakt nenahradí. Kontakty na vhodná zařízení(nejlépe kontaktní centrum, které působí v každém větším městě)naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište a já Vám kontakty vyhledám. Držte se a napište, jak se vše vyvíjí.