psychicke problemy
reason
Dobrý den, Kouříval jsem marihuanu,pil alkohol (obojí cca 1x-2x za týden nikdy ne ve velkých dávkách), párkrát měl extázi, LSD, šalvěj, muškát apod... Kůli podivným psychickým stavům které popíšu níže jsem přestal. Možná je vhodné podotknout že jsem velmi přemýšlivý, pravděpodobně melancholický typ člověka. Nežádoucí byla: -roztěkanost (související s neúspěšnými logickými/matematickými postupy) -problémy usnout, klepání nohou, ošívání se. -pocity naplnění střídány pocity prázdnoty -značná psychická nevyrovnanost -obavy o duševní stav, strach z poruchy osobnosti/schizofrenie -snaha získat nadhled nad komplexy (především fyzickými) skončila "udušením" a "uzavřením" jich hlouběji do mě. Cca 2 měsíce až na jednu alkoholovou zkušenost jsem "čistý", nemohu ale říct že by problémy nějakým způsobem zmizely. Dokonce mívám stavy kdy si připadám jako kdyby se mi rozpouštěl mozek - vykydnutost, vypatlanost. Občas (dnes teda ne:-)) si přídu i docela v pořádku (po duševní stránce). Je mi 17. Moje matka po dlouhých letech "trápení"(stihomam, uzkost) byla ochotná jít k lékaři. Nyní užívá zoloft, nárazově neurol. O mě samozřejmě neví a nechci aby cokoli věděla. Sám ani s nikým jiným k lékaři nepůjdu! Navíc očekávám že na mě bude vyvíjen poměrně velký tlak co se týče studií.(studium v zahraničí) Proto se ptám, mám čekat že to všechno samo zmízí? Jak se mám chovat? Možná čekam nějakou spásnou radu... ono se asi těžko radí někomu kdo cokoli sdělovat doma nebo jít k lékaři:)

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, máte pravdu - opravdu špatně se radí někomu, kdo se nechce moc svěřovat a navštívvit třeba odborného lékaře, který by mu pomohl. Nicméně se o to stejně pokusím. Popisujete Vaše psychické problémy, které nastaly během Vašeho užívání návykových látek a přetrvávájí i v době, kdy jste návykové látky užívat přestal. To se bohužel u disponovaných jedinců může stát. Konkrétně ve Vašem případě bych se odborné pomoci lékaře opravdu nebránila, a to z několika důvodů 1. psychické problémy se samy zpravidla jen tak nevyřeší a mohou se postupně i zhoršovat, 2. sám uvádíte, že Vaše matka má též dlouhodobé psychické obtíže ( stihomam, úzkostné stavy ) a léčí se s tím - právě proto bych Vaši situaci nepodceňovala - dědičná dispozice, 3. udáváte, že Vás čeká studium v zahraničí, což určitě bude velmi zajímavé, též ale náročné období a díky tomu, že budete pod tak velkým tlakem, mohou se Vaše psychické problémy opravdu zhoršit. Myslím, že by pro Vás bylo mnohem jednoduší promluvit o svých psychických obtížích se zkušeným odborníkem ještě na území České republiky, než-li pak složitě v zahraničí hledat odbornou pomoc. Určitě se o těchto záležitostech lépe hovoří v mateřském jazyce a myslím, že i finančně by to pro Vás v zahraničí jako pro studenta mohl být větší problém. Zkuste o tom ještě popřemýšlet, je možné, že vhodná medikace spojená s psychoterapií a odbornou podporou by vám od vašich psychických obtíží mohla výrazně pomoci. V případě, že se rozhodnete k lékaři opravdu zajít, doporučila bych Vám v Praze specializované ambulanční zařízení CADAS, které se psych. obtížemi související s užíváním návykových látek zabývá a specializuje se ne ně. Najdete je ve Spálené ul. č. 12 na Praze 1. Objednat se můžete na telefon.čísle 222 924 245. Pokud pro vás Praha není dostupná, napište nám region a my vám zkusíme někoho doporučit. PS: To, že se i nadále máte vyvarovat užití jakýchkoli látek s psychotropním účinkem (vč. alkoholu) nejspíš sám dobře víte. Problémy by se tím mohly prohloubit.