kokain
máma
Dobrý den, prosím poraďte,jak přesvědčit dospělou dceru, aby vyhledala odbornou pomoc....začala s partou experimentovat s kokainem, má obecně sklon k závislostem(kouření, alkohol,léky proti bolesti),je citlivá a vnímá sama sebe problematicky.Bojím se o ní a bojím se, abych ještě nevhodným přístupem víc nepokazila.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že přemýšlíte o tom, jaký zvolit k dceři přístup, ale sama tušíte, že vzhledem k tomu, že je plnoletá, nebude snadné ji přesvědčit. Pokud s Vámi dcera žije ve společné domácnosti, pak by bylo dobré, abyste dceři stanovila podmínky a jasná pravidla Vašeho společného soužití. Jednou z podmínek by mohlo být i docházení do specializovaného zařízení zabývající se drogovou problematikou a abstinence od drog, případně viditelná snaha drogy přestat užívat (za odborné pomoci). Pokud s Vámi dcera nežije, nemáte nástrojů k přesvědčování mnoho. Můžete s ní mluvit o tom, proč si myslíte, že by měla vyhledat odbornou pomoc – snažte se věcně argumentovat, nikoliv naléhat a nutit. Můžete s ní hovořit o svých obavách o ni, můžete jí předat i kontakty na odborná zařízení, nabídněte jí pomoc ve formě doprovodu na první sezení. Dejte jí najevo, že jí máte ráda, ale s tím co dělá nesouhlasíte, dejte jí zpětnou vazbu o tom, jak moc se vlivem svého současného stylu života změnila. Víc v této chvíli pro to, aby dcera vyhledala odbornou pomoc udělat nemůžete. Pokud nebude chtít svou situaci řešit a nepřestane ať již kokain, alkohol nebo léky užívat, dříve či později začne mít pravděpodobně problémy(zdravotní, psychické, finanční), které bude muset řešit. Pak možná bude vhodná doba na to, aby pomoc odborníka přijala. Vy sama můžete navštívit odborné zařízení – ve většině měst jsou to kontaktní centra a nezávazně, anonymně a bezplatně si o problémech, které máte s dcerou promluvit a konkrétněji se poradit o tom, jaký přístup k dceři zvolit. Kontakty na zařízení ve Vašem regionu naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem mapa pomoci, pokud jste z Prahy, využijte služeb Poradny pro rodiče Sananim, poradna sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy, telefon: 739 268 527 nebo 284 824 234. Přeji Vám hodně trpělivosti.