..
NiNi
Kde si mohu nechat udělat testy na to jestli jsem pozitivní na žloutenku C ...nebo spíš jak bych zjistila že já či někdo z okolí jí má ...a ja jak dlouho je zhruba vyditelná od doby co jí člověk chytí ...a jak se dá přenášet

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, ptáte se na několik informací o žloutence typu C. Žloutenka typu C, nebo také virová hepatitida typu C, je nemoc přenášená zejm. krví (tedy i při sdílení injekčního náčiní mezi uživateli drog; při nedostatečné sterilizaci náčiní na tetování; dříve i při transfuzi krve apod.), pohlavním stykem a z matky na dítě při porodu. Nechytnete jí podáním ruky, používáním stejné toalety či koupelny, při společném stolování, líbání apod. Testy na žloutenku typu C Vám udělá Váš praktický lékař, gynekolog, případně specialista (např. hepatolog). Stačí ho o tyto testy požádat. Jestli někdo ve Vašem okolí má či nemá žloutenku typu C nezjistíte, pokud Vám to on sám neřekne. Neexistují žádné specifické příznaky, podle kterých by se mohla žloutenka typu C na první pohled poznat. Na stránce http://www.virova-hepatitida.cz/priznaky-nemoci se můžete dočíst více o příznacích jaterních onemocnění. Bohužel je lze velmi snadno zaměnit i za jiné nemoci. K často zmiňovnému příznaku - zežloutnutí - často vůbec nedojde. Inkubační doba je u viru žloutenky typu C 15-160 dní, tzn. že na testy má cenu chodit nejdříve po těch 15 dnech a později se ještě nechat přetestovat. V případě, že žijete rizikově (často střídáte sexuální partnery, užíváte drogy apod.), je dobré chodit na testy pravidelně a chovat se tak, abych ochránil/a sebe i své okolí. Šíření podobných nemocí je totiž trestný čin. Pro další informace se můžete podívat na stránky: www.hepatitis.cz www.virova-hepatitida.cz. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.