sister
Dobry den, mam nekolik ruznorodych otazek: -mam dokoncene VS vzdelani obor Ekonomika, chtela bych vedet, zda-li je mozno dalkove studiovat adiktologii (pracuji mimo CR). Na strankach adikotologie.c jsem nasla pouze denni studium. -kdyz matka v tehotenstvi uziva denne valium (mnozstvi na "uklidneni", nejde o kombinaci s jinou navykovou latkou), muze tim poskodit plod, ktery se projevi jako napr.hyperaktivni dite, dite s e snizenou inteligenci, v dospivani jako rychle zavisly na narkotikach? -narkoman (pervitin nitrozilne, marihuana, halucinogeny, mozna i kokain), 22let, ktery ma zruseny staly pobyt u rodicu, v podmince, snad i dealer: jak ma postupovat, aby byl co nejdrive prijat na stalou lecbu (ne ambulantni), na koho se obratit, misto: ostrava. dekuji za odpovedi a preji hodne uspechu a pevne nervy pri praci

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokusím se odpovědět postupně na všechny Vaše dotazy. ad I) Kombinovaná (dříve dálková) forma studia možná je. Přijímací zkoušky ovšem budou až v r. 2010, tento rok už jsou uchazeči přijatí. Podrobnejší informace ke studiu mužete získat na adrese či telefonu/e-mailu: Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika VFN, 1. lékarská fakulta, Univerzita Karlova v Praze Ke Karlovu 11 / 120 00 Praha 2, tel.: + 420 224 965 035, info@adiktologie.cz, kontaktní osoba Zdena Hoznauerová. Nevím, v jakém kontextu k Vašemu zájmu o studium adiktologie jsou následující dotazy, jen mám potřebu podotknout, že pokud chce člověk pracovat v takovém oboru, měl by mít především ujasněný svůj vlastní postoj k drogám... ad II) Valium patří mezi benzodiazepiny. Benzodiazepiny jsou léky, které nejsou pro užívání v těhotenství vhodné, mimo jiné proto, že vyvolávají fyzickou závislost. Jestliže jsou předepsané lékařem, v případě závažných psychických potíží, tak je vždy potřeba v těhotenství zvážit, zda nepřevažují rizika pro zdravotní stav plodu i matky nad výhodami. Pokud matka užívá tyto léky v těhotenství, tak vystavuje dítě řadě rizik. Kopíruji Vám informace z bulletinu Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství (ke stažení na webu www.drogy-info.cz, v sekci Publikace, Zaostřeno na drogy 2007): Poločas rozpadu je u dětí prodloužen. Benzodiazepiny vyvolávají tzv. „floppy infant syndrome“ s útlumem dýchání, hypotermií, sníženým svalovým tonem, arytmiemi, abnormálním EEG, problémy s přijímáním potravy a abstinenčním syndromem. U novorozenců se objevují přechodné neurobehaviorální změny. Detoxikace organismu novorozence trvá 7–14 dní, někteří novorozenci však nedokáží benzodiazepiny dostatečně metabolizovat a příznaky abstinenčního syndromu se u nich mohou objevovat až rok. Po expozici benzodiazepinům byly popsány anomálie kraniofaciální oblasti. Výzkum v oblasti pozdních následků užívání benzodiazepinů v těhotenství bohužel nemám k dispozici, při užívání opiátů v těhotenství se uvádí, že děti mají ve věku od 3 let mírné zpoždění za vrstevníky a nižší IQ testy, ale není zřejmé, zda je to přímý vliv užívání opiátů v těhotenství nebo zda je to vliv celkového životního stylu matky v době těhotenství a po porodu. ad III) Nejlepší je se obrátit na kontaktní centrum pro uživatele drog, kde nabízí mimo jiné i poradenství týkající se léčby a pomoc při zprostředkování léčby, věděli by jistě i jak je to s dostupností léčby přímo v regionu. Pokud jde o rezidenční, pobytovou léčbu, tak variantou je nástup do léčebny zaměřené na léčbu závislostí anebo do terapeutické komunity (dlouhodobá léčba). Poradenství v kontaktním centru je možné využít bezplatně a anonymně, je možné tam přijít v otevíracích hodinách i bez objednání. V Ostravě se může obrátit na následující zařízení: Ostrava - Vítkovice, Kontaktní centrum, Renarkon, o.p.s. Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00 telefon: 595 627 005; 602 670 789 Jaroslava Gembalová http://www.renarkon.cz