hana
Dobrý den, potřebuji od Vás poradit. Přítel se předávkoval drogami a skončil v nemocnici. Měl zlatého stafylokoka na srdci a museli mu dát umělou chlopeň. V nemocnici mu lékař řekl, že pokud si jednou píchne drogu, že umře. Tímto argumentem se mně snaží přesvědčit, že už bude čistej, že už žádné drogy vlastně ani brát nemůže. Já mu přesto ale nevěřím. Lékař se mu určitě snažil tímto naznačit, aby se vzpamatoval. Chtěla bych proto vědět, když má umělou chlopeň a užívá warfarin, že užití jakéhokoliv druhu drogy je pro něj smrtelné a zda je to záruka, že je nezačne opět užívat. Mohu věřit tomu, že se k drogám nevrátí nebo existují nějaké náhražky drog? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Umělá chlopeň je varování, ale nikoliv záruka. Pokud drogu užije neinjekčně, riziko je obvykle srovnatelné když si jí dá kdokoliv jiný. Pokud si drogu injekčně aplikuje tak to také neznamená, že umře, ale že riziko nějaké komplikace je veliké a riziko se mnohonásobně zvyšuje. A mám nemálo pacientů, kterí si aplikují injekčně drogy i s umělou chlopní, warfarinem, cévními náhradami, .... A většina z nich to zatím přežila, zdůrazňuji většina a zatím. Takže to prostě jde. Samozřejmě, pokud se jednalo o nákazu po jednorázovém užití drogy a přítel nikdy předtím drogy neužíval a nepil ani nadměrně alkohol, ... tak je pravděpodobnost dalšího užívání malá. Důvěra v to, jestli se k drogám nevrátí, je spíše otázkou individuelní a spíše závisí na vašich předchozích zkušenostech s partnerem. Náhražky drog samozřejmě exïstují, v užším slova smyslu se jedná o substitucim tedy v jakési legální "drogy" - léky, které mají stejný efekt jako drogy, jan mají bezpečnější profil a jsou na lékařský předpis. Nejznámější u nás je asi látka jménem metadon, ale takových léků je více. P.s. Předpokládám, že lékař v nemocnici partnerovi také doporučoval odvykací léčbu a doléčování, pokud to přítel absolvoval, tak jakási záruka je možná. Je to standardní postup u pacientů, kteří prodělali bakteriální endokarditidu a současně je u nich diagnostikovaná závislost. Klidně napište, kdybyste měla ještě nějaké dotazy a nebo jste se chtěla zajít někam poradit, zkusíme vám najít kontakt. Zajít se někam poradit ostatně je celkme dobý nápad. :-)