odvykani od tramalu
jarek33ostrava
bral jsem tramal 9let protoze jsem delal vedouciho skladu s leky.k vuli me zavislosti jsem musel odejit z prace jenze jsem si ho shanel i tak jednu 1ooml lahvicku jsem mel tak na 4 dny. pred dvouma mesici jsem vsak odjel do anglie a prisli samozdrejme abstinencni priznaky zadna chut k jidlu,bolesti bricha,krece do nohou a ruk,zvraceni a nespavost.to vse vsak pomalu opada ale muj problem je v tom ze se vracim za mesic zase spatky do cech avsak jen na mesic a pul a mam strach ze se vratim tam kde sem byl poradte mi prosim co mam delat predem dekuji za odpoved JAREK-OSTRAVA

Odpověděl: Jana Marečková
Milý Jarku, je skvělé, že zvládáte abstinovat a zodpovědné, že myslíte na to, jak zabránit opětovnému užívání tramalu, opravdu by byla velká škoda vrátit se tam, kde jste byl, zvláště pak, když už máte nejhorší abstinenční příznaky za sebou. Dva měsíce abstinence je zatím krátká doba, riziko relapsu (tedy opětovného užití drogy) je poměrně velké. Váš dotaz neobsahuje příliš informací, ale obecně se dá říci, že pro to abyste snížil riziko relapsu, je dobré si uvědomit (a stále si připomínat) co pro Vás abstinence znamená a co Vám droga vzala, je třeba abyste si podrobně zmapoval Vaše rizikové neboli spouštěcí situace a myšlenky, které mohou vést k užití drogy (mohou to být různá místa, kde jste trávil hodně času a váží se k nim vzpomínky, můžou to být lidé, se kterými jste se hodně stýkal, nevyřešené vztahové záležitosti, různé stresové situace…) a následně i promyslel konkrétní kroky a postupy, jak tyto situace zvládat(nechodit na místa, která máte spojená s drogou, nekontaktovat lidi, od kterých jste tramal kupoval, nepopíjet alkohol s kamarády, vyhýbat se stresu a nudě…). No a také je důležité vytvoření jakéhosi krizového plánu, který použijete k tomu, abyste zmírnil následky a zkrátil čas případného relapsu(zkontaktovat blízkého člověka, který Vás podpoří, zařídit si návrat do Anglie…). Není to úplně snadné a proto, pokud Vám to okolnosti dovolí, se co nejdříve po příjezdu do Čech domluvte na pravidelných konzultacích v odborném zařízení zabývajícím se drogovou problematikou (nejlepší by bylo zapojit se do strukturovaného a dlouhodobého programu doléčovacího centra, ale by asi vyžadovalo více času, než Vy máte zde v Čechách k dispozici, nicméně zkuste si domluvit aspoň konzultace na přechodnou dobu). Zde je kontakt na Ostrava - Moravská Ostrava, Dům na půl cesty - Doléčovací centrum, Renarkon, o.p.s., Mariánskohorská 1328/29, Ostrava - Moravská Ostrava, 702 00, telefon: 596 638 804; 724 148 882, Iva Valášková, http://www.renarkon.cz.