Muž se ženou na pervitinu čekají miminko.
hvezdicka
Dobrý den,můj bratr bere pátým rokem pervitin a jeho přítelkyně šestým rokem.Ted přišli s tím,že čekají miminko.Jaká je pravděpodobnost,že miminko bude zdravé?neužívali to denně.A jaké je riziko kdyby s tím nepřestal ani jeden?děkuju za odpověď M.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Předpokládám, že přítelkyně Vašeho bratra se rozhodla si miminko nechat. Nevím, zda v té souvislosti mluvila o tom, že by s drogami přestala, že by vyhledala nějakou odbornou pomoc? Také nevím, jak časně na těhotenství přišla, v jakém je týdnu/měsíci těhotenství a nakolik tedy mohlo dosavadní užívání drog ohrozit nenarozené dítě. Pokud užívaů drogy Váš bratr, tak to při početí ani v současné chvíli nemá žádný vliv. Vyjma toho, že by došlo zároveň k přenosu infekčních chorob přenosných pohlavních stykem, které mohou potenciálně být pro matku i dítě nebezpečné, resp. se přenést z matky na dítě (např. hepatitida typu C a HIV). Otázkou je, zda a jak do budoucna bude schopen podílet se na zajištění rodiny a výchově dítěte, v případě, že bude dál brát drogy, se mi to nejeví zrovna perspektivně. Co se týče užívání pervitinu u matky, tak tam samozřejmě rizika pro dítě hrozí, zejména se mluví o vyšším riziku předčasného porodu, nižší porodní hmotnosti (což je handicap pro dítě, který může mít pak vliv na jeho zdravý fyzický vývoj, imunitu apod.), vyšší riziko defektů srdečních vad, pohlavní a vylučovací soustavy, po narození se u takových může projevit něco jako "abstinenční syndrom", provázený především zvýšením napětím, předrážděností, rizikem křečí, průjmy. Tyto příznaky mají jiný, kratší a méně výrazný průběh než např. při užívání opiátů, říká se jim neonatální neurologický syndrom. V pozdějším vývoji se mohou objevit poruchy chování a učení. Ideální by bylo, pokud by přítelkyně Vašeho bratra vyhledala odbornou pomoc a pokusila se s užíváním pervitinu přestat. Nicméně to bude pro ni dost obtížné, pokud bude nadále žít s vaším bratrem, který drogy bude brát dál... asi by bylo záhodno řešit to nějak komplexně, pokud si chtějí miminko nechat. Existují možnosti jednak specializované gynekologické a porodnické péče pro těhotné ženy-uživatelky drog (kde samozřejmě dostane doporučení k abstinenci, ale budou s ní pracovat, i pokud by pervitin brát nepřestala a pokusit se snížit některá rizika. Pokud ovšem nepřestane, hrozí jí po porodu odebrání dítěte z péče, pokud se nepůjde léčit). Také jsou ambulantní léčebná zařízení specializovaná především na rodiče, především matky-uživatelky drog. Další možností je rezidenční léčba pro matky s dětmi v Terapeutické komunitě Karlov (ženy mají možnost jít do léčby a být tam spolu s dítětem). Pokud mi napíšete, odkud bratr s přítelkyní jsou a zda vůbec mají zájem o takovou pomoc, mohu poslat kontakty, případně mohou bratr s přítelkyní napsat do naší poradny sami. Bohužel většina těchto zařízení je pouze v Praze, v jiných regionech je péče dostupná, ale obvykle ne natolik specializovaná. Zatím přeji hodně štěstí.