syn a pervitin
miam
Děkuji za odpověd na můj dotaz. Syn dříve na domácnost přispíval, do práce chodil. Nyní právě už půl roku, nepracuje, nepřispívá, a jen loudí peníze pod různými záminkami. Včera jsme spolu hovořili o další budoucnosti, léčení odmítá s tím, že ho nepotřebuje a nebude chodit k "psychoušovi", do poradny ho doufám jít se mnou přesvědčím. Pravidla jsem zatím nenastavila,jen jsem mu řekla, že si nepřeju, aby vodil domů ty jeho pochybné známosti, že budeme muset si o pravidlech promluvit a že se může stát, že by mohl skončit na ulici, což ale nechci. Říkal, že pro něj jediná možnost je vypadnou z města úplně do jiného města a že prý takový člověk se musí odříznout úplně od všeho,jak doposud ted žil. Když se ho zeptám,jak si to představuje tedy dál, neví. Píšete,abychom mu sehnali někde ubytování, s tím si moc nevím rady, ale je možno se popátrat, ale musí ještě jíst, to už bychom měli nechat už na něm? Jediná pravidla,kter mě napadají, je mu dáme najevo, že nesouhlasíme s braním drog, s voděním domů jeho známých, že bude pracovat, nebude nám brát naše věci a peníze a pokud to nebude respektovat, že se bohužel bude muset odstěhovat. Včera sám říkal, že si takový člověk musí sáhnout až na dno, aby pochopil, že s drogama žádná budoucnost není. Vzhledem k tomu, že je to naše jedině dítě, je to pro nás velmi těžké, navíc když nabízíme pomoc a on si nechce připustit, že ji potřebuje. Děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, myslím, že jste to vzali s manželem za správný konec. Je vidět, že syn s Vámi komunikuje a to je pro řešení situace velmi důležitý fakt. Pokud syn odmítá ústavní léčbu, tak není nutné na ní prozatím trvat (samozřejmě ale je třeba trvat na abstinenci) – ale určitě by jako jedna z podmínek Vašeho společného fungování měl být kontakt syna s odborníkem na drogovou problematiku – ať již ve zmiňované poradně s Vámi (a ještě lépe i s manželem) anebo sám. Z toho, co píšete jsem nepostřehla, jaký postoj má syn ke svému užívání drogy – vnímá to jako problém, s kterým by už nyní chtěl něco dělat? Nebo se chce mermomocí dostat až na to dno, o kterém sám hovoří? Je pravda, že abstinence od drog znamená nejenom drogu nebrat, ale změnit i životní styl, který s užíváním souvisel – bude muset například změnit přátele a druh zábavy, který byl spojený s drogou, bude se muset vyhýbat místům, která jsou pro užívání drogy riziková, bude muset zvládat nějakou dobu chutě – snadná cesta z drogové závislosti není. To, co syn říkal o úplné změně života, působí jako hledaní možnosti, jak se osamostatnit – ale je třeba si uvědomit, že ani fungování v úplně jiném městě není bez rizik – ocitne se v neznámém prostředí, bez podpory rodiny, bez přátel (které doufám ještě z doby než začal užívat pervitin má), bez kontaktů, které by mu mohly ulehčit hledání práce, apod. Ale jak jsem psala v minulé odpovědi – každý pro svou cestu z drogové závislosti potřebuje něco jiného. To ubytování jsem myslela jako mírnější možnost k vystěhování na ulici – pokud syn nebude respektovat to, co jste si dohodli a bude dál užívat pervitin, bude se muset odstěhovat a aby to nebylo úplně natvrdo na ulici, měl by od Vás do začátku zajištěný podnájem, můžete mu dát nebo půjčit i nějaké peníze, které mu na pár dní pokryjí náklady třeba na to jídlo. Pokud se syn rozhodne za podmínek, které jste mu nastavila, bydlet s Vámi – není to třeba zatím řešit. Jednou to bude muset stejně udělat, ale když to bude v době, kdy bude delší dobu abstinovat a bude chodit do práce, bude to pro všechny snadnější. Takže pravidla, o kterých píšete, bych doplnila ještě o to, že nejenom, že nesouhlasíte s braním drog, ale o to, že je Váš syn prostě nebude užívat a bude docházet do nějakého specializovaného zařízení. Rodičovskou skupinovou terapii jsem Vám nabízela minule, ještě to zvažte. Prožíváte teď velmi těžké období – nenechte se tímto problémem úplně zahltit a myslete také trochu na svůj život, na vztah s manželem. Utrápení a vyčerpaní rodiče nebudou mít sílu pomoct až syn pomoc skutečně bude chtít a potřebovat. Přeji hodně síly a napište, jak se vše vyvíjí.