naděje
tina
Dobrý den, chtěla jsem vám touto cestou poděkovat za vaši radu na můj dotaz z 19.7. Po přečtení odpovědi, jsem si s manželem v klidu promluvila a řekla mu, že pokud si ještě jednou vezme drogu (možná jsem naivní, ale z jeho chování už poznám, kdysi vzal), sbalím sebe a děti a odejdu od něho. Nevím, jestli ho přinutila představa, že ztratí mě nebo že přijde o děti, ale to je v tuto chvíli jedno. Těch sedm dní detoxu, jak tomu spolu říkáme, bylo dost hrozných. Dnes je osmý den čistý, tráví s námi večery jako dřív, byl na úřadu práce, snaží se. Je mi jasné, že nemáme ještě vyhráno a abych pravdu řekla, jsem nedůvěřivá a pořád ho kontroluji, ale malé zlepšení tu je a jsem za něj vděčná. Ještě jednou moc děkuji. Tina

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, děkuji za zprávu, je velice povzbuzující vědět, že pro někoho byla odpověď inspirací, jak problém vyřešit. Je skvělé, že jste se k tomu kroku odhodlala a že jste tím motivovala manžela ke změně. Naivní určitě nejste – pokud člověk užije pervitin, většinou to před ostatními neskryje a navíc dva lidé, kteří spolu nějaký čas žijí, poznají mnohem drobnější změny v chování než jsou změny chování na pervitinu. Je jasné, že manželovi ještě nějakou dobu stoprocentně věřit nebudete – bude to chvíli trvat, ani manžel jistě neočekává, že mu uvěříte ze dne na den. Ale manžel by měl z Vás cítit na prvním místě důvěru v to, že to zvládne a hlavně také ocenění každé změny k lepšímu. Máte pravdu, že vyhráno ještě nemáte, ale hodně těžké a důležité kroky jste již oba udělali. Manžel by zcela jistě ještě zvýšil šanci na úspěch, kdyby svou abstinenci podpořil kontaktem s nějakým odborníkem v zařízení na drogovou problematiku – např. v kontaktním centru. Vím, že jste psala, že se léčit jít nechce a že to chce zvládnout sám, ale nejednalo by se ani tak o léčbu, jako spíše o podporu v abstinenci – i když manžel nebude pervitin užívat, ještě nějaký čas se mohou objevovat chutě na drogu a krize (zvláště pak v zátěžových a stresových situacích nebo naopak při každodenní jednotvárnosti) – a pak je lepší, když má někoho, s kým problémy může zkonzultovat. Přeji Vám, aby se vše vyvíjelo správným směrem a klidně zase napište.