Sliny,moč,..
Grejti
Dobrý den,chtěla bych se dozvědět o možných prostředcích,kterými u svého dítěte mohu zjistit,zda požilo drogu.Slyšela jsem o proužcích na sliny a moč.A funguje to na všechny druhy drog?Dalo by se to sehnat v lékárně,nebo v poradně,nic o tom nevím,jen jsem o tom zaslechla.

Odpověděl: Jakub Minařík
Testy z moči v lékárně jistě seženete, pokryjí hlavní druhy drog, bývají na jednotlivé drogy, ale i panely na více látek. Testy ze slin jsou méně často dostupné, reagují kratší dobu, jsou dražší. Jsou to orientační testy, tedy jsou relativně laciné (stovky korun), ale reagují nespecificky, tedy na širší spektrum látek - například - pokud užijete lék z efedrinem, mohou být pozitivní testy na pervitin, když sníte makovou buchtu, můžete mít pozitivní test na heroin, ... Nicméně, obvykle dostačují, je jen třeba pracovat s ostatními příznaky. Například pokud někdo vypadá že se opil, není z něj alkohol cítit a má malé zornice a vyjde pozitivně test na opiáty, měl jistě morfium, heroin nebo něco podobného, i když to popírá. Pokud člověk vypadá normálně, ale test mu vyjde pozitivní tak pátrám po těch buchtách. Konfirmace je možná v laboratoři, dělá se napřed podobný, tzv. screeningový test, a pak chromatografické, nebo spektrometrické vyšetření, neumějí to ale všechny laboratoře a stojí to tisíce korun. P.s. Nevím, jestli jste někde v kontaktu s poradenskou institucí, nebo se syn léčil, ... Pokud k něčemu takovému nikdy nedošlo a jen máte podezření, doporučil bych napřed hledat poradnu a pak teprve testovat. Pozitivní test může znamenat, že se situace zhorší, dítě, které až dosud se snažilo se chovat nenápadně usoudí, že je to nyní váš a nikoliv jeho problém a budete řešit mnohem dramatičtější stav. Je lépe napřed vědět co můžete udělat tak, aby to bylo smysluplné a pak teprve do toho "šlápnout".