nevím jak dál
máma
Moje dcera je svobodná matka, má 3měsíčního synka. Během těhotenství se seznámila s nynnějším přítelem, který není otcem jejího dítěte. Po velmi krátké době si pronajali byt a začali spolu bydlet. Zpočátku vše vypadalo nadějně, ale pak se přítel změnil v chování a ve spoustě jiných věcech, má spoustu dluhů, hrozí mu exekuce a vyhodili ho ze zaměstnání a dcera i my jsme pojali podezření, že užívá drogy. Přítel vše zapíral, lhal, vymýšlel si. Až došlo k tomu, že se předávkoval a skončil v nemocnici, kde mu operovali srdce a je stále ještě v neschopnosti. Dcera se vystěhovala z pronajatého bytu a bydlí s vnoučkem u nás. Sehnala si jiný byt, ale s tím, že tam bude bydlet sama a my jí budeme podporovat. Jeho rodina už ho dávno odepsala, nestýkají se s ním, odhlásili hoz trvalého bydliště. My jsme žili v domění, že dcera s ním chce vztah ukončit a začne svůj nový život. Jenže on ji začal přesvědčovat, jaký je chudák, nemá kam jít, je bez práce a že se změní a bude jiný atd. a dcera ani ne tak z lásky, ale ze soucitu ho vzala do nového bytu a před námi se to snažila utajit. My jsme jí řekli, že by měla především myslet na sebe a synka a nestarat se o člověka, který ji neustále lhal, pohrozili jsme jí, že pokud zůstane s ním, tak sní přerušíme veškeré kontakty. Pokud se on chce změnit, tak musí začít především u sebe a ne k tomu využívat svobodnou matku. Někdy máme pocit, že ji tak obluzuje řečima a ona mu začíná věřit. Co máme dělat? Jak ji přesvědčit, aby především myslela na sebe a synka? Máme strach z toho, aby ji do tohot svinstva také nezatáhl. Děkuji za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, dcera už je dospělá a tak Vám nezbývá, než jí přátelsky poradit, mluvit s ní o situaci. Jinak ale je zodpovědná za svůj život sama. Byla bych opatrná ve výhružkách, že s ní přerušíte kontakty. Tedy pokud je opravdu nechcete splnit. Pokud jsou plané, neřeší nic, ale berete si tím "zbraně" pro případy, kdy by se situace ještě zhoršila. Prozatím se s ní spíše domluvte na podmínkách, za jakých ji budete např. finančně podporovat. Zkuste s ní mluvit co nejklidněji, poslouchat i její názor, bavit se s ní o tom, co nachází u přítele, proč ho potřebuje. Chápu Vás, že se o ní hodně bojíte, stejně tak i o vnouče. Právě proto bych nepřerušovala určitě kontakty. Jen tím nahrajete do karet jemu, až ji bude přemlouvat ke společnému životu. Nebude pak mít už co ztratit. Co se týče kombinace drog s lékem, který uvádíte v poznámce, je možná. Tento lék není žádnou překážkou k užívání drog.