spoluzávislost
xx
stále se tu řeší problémy lidí, kteří berou nějakej fet, ale co ti chudáci kolem nich? myslím, že problém spoluzávislosti je stejně a možná ještě horší než samotnej fet, protože to člověka ničí aniž by si to uvědomoval a přitom za nic nemůže. jak pomoci takovým lidem? psychouš jim dá prášky a myslí si, že je vše ok, ale z hlavy to nikdo nedokáže vymazat. máte nějaký recept nebo metody?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jsme tu jak pro ty, co mají potíže s drogami, tak pro jejich rodiny a blízké. Skladba dotazů, které sem přichází, tomu odpovídá. Snažíme se pomoci a podpořit i ty, kteří mají závislého ve svém okolí - rodiče, partnery, kamarády, děti závislých. Víme samozřejmě, že je to pro blízké hodně náročné a vyčerpávající. Existuje řada zařízení, která se specializují právě na pomoc rodinám a blízkým uživatelů drog. Nevím, jaká je Vaše zkušenost a z jakého důvodu zasíláte Váš dotaz. Žádná zázračná metoda ani recept na to, jak přesvědčit závislého, aby přestal brát, pokud sám není motivovaný, neexistuje. Stejně tak ani metoda na to, jak problém zapomenout a vymazat z hlavy. Ideální je, pokud mohou blízcí závislého vyhledat nějakou odbornou pomoc, která nespočívá pouze v předepsání léků na uklidnění. Tím je míněna rodinné/partnerské poradenství či psychoterapie, pomoc ve specializovaných zařízeních... Protože pomoc samozřejmě nepotřebuje jen závislý, ale i lidé kolem něj, je to komplexní problém, který pak už není jen problémem toho, kdo drogy bere, ale podílí se na něm celé jeho okolí. Člověk se musí naučit se chránit, nastavit si hranice a neumožňovat, byť nevědomě, tomu, kdo drogy bere, aby ho ničil. Bohužel řešení nebývají okamžitá a spíš je to běh na dlouhou trať. Výsledky to ale obyčejně mívá. Pokud dotaz souvisí s Vaší aktuální situací, o které se nezmiňujete, tak napište, jak se věci mají a zkusíme vymyslet, co by Vám pomohlo.