zdraví
aqua102
Dobrý den, v posledním roce jsem měla psychické problémy a začala jsem je řešit alkoholem a to ve větším množství. Mám deprese, pocity zoufalství a problémy se spánkem a zlými sny. A alkohol mi pomáhá nic necítit a spát. Vím, že je to špatně a chci toho nechat. Co se týká psychiky, už jsem vyhledala terapeuta,ale chtěla jsem se zeptat, jestli neexistuje místo, kde bych si mohla nechat udělat anonymně zdravotní testy, abych věděla, jak moc jsem si tím ublížila.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je fajn, že píšete, že se Vám podařilo si jednak přiznat, že jste se dostala do potíží a jednak rovnou vyhledat nějakou odbornou pomoc. Nevím, jak jste nalezla terapeuta, ke kterému nyní docházíte, případně z jakého je zařízení. Ideální by bylo, pokud měl zkušenost s prací s lidmi, kteří mají problémy s návykovými látkami, co se týče péče o Vás. Nevím, jakou měly přičinu ty psychické potíže, o nichž se zmiňujete, ale napadá mě, že pokud by se to nelepšilo, bylo by možná na místě uvažovat i o medikaci (moderní nenávyková antidepresiva), pokud se jedná o ty depresivní stavy a nespavost. To můžete s terapeutem konzultovat (předpokládám, že má potřebnou kvalifikaci - psychologickou či psychiatrickou, aby byl schopen toto posoudit). Co se týče toho zdravotního vyšetření, tak nevím, jestli je možné to s terapeutem konzultovat a zda by Vám nemohl někoho doporučit. Pokud byste ovšem trvala na tom, že je chcete absolvovat anonymně, tak byste se pravděpodobně nedoplatila. Bylo by výrazně lepší, pokud byste si nechala udělat vyšetření normálně na pojišťovnu, v zásadě by se jednalo o preventivní prohlídku a v případě nějakých zjištěných komplikací návazná vyšetření u specialistů. Takže by to nepůsobilo ani nijak nápadně a navíc jsou informace o Vašem zdravotním stavu chráněné lékařským tajemstvím, takže se nikam dál nedostanou, je tedy myslím zbytečné si dělat takové obavy a chtít vyšetření anonymně. Pokud nadměrné užívání alkoholu trvalo rok a pokud v současnosti nepociťujete nějaké zdravotní potíže, myslím, že vliv na Váš zdravotní stav nebude navíc nijak fatální. Nejlepší by asi bylo oslovit se žádostí o preventivní prohlídku praktického lékaře a nechat si udělat také jaterní testy. Nicméně - pokud byste nechtěla jít ke svému praktickému lékaři nebo k někomu z Vašeho regionu, tak Vám mohu doporučit kolegu v Praze, který je internista zaměřený na choroby jater a pracuje převážně s lidmi, kteří mají problémy s návykovými látkami a rozhodně byste návštěvy u něj a nějakého "odsuzování" nemusela obávat. Zatím přeji hodně štěstí.