marihuana
máma
Dobrý den, jsem máma skoro 18 syna.Asi před 2 měsíci jsem zjistila, že syn zkouší kouření trávy. Naznačili jsme mu, že to víme, a že doufáme, že je to pouze experiment a že mu věříme, že v tom nebude pokračovat. ale pokračuje.Od té doby se hrozně trápím a potají mu kontroluji baťoh, kde jsem taky trávu našla. Vím, že to není možná úplně správné, ale jinak bych vůbec nezjistila, že můj syn má problém, protože se chová úplně normálně možná spíš o něco lépe než před tím. Ve škole ale nastalo zhoršení, prodal své oblíbené kolo, které si sám sestavil a mám pocit, že se nám již ztratili nějaké malé částky peněz. Často jsme doma se syny mluvili o kouření drogách, pohlavních chorobách atd,ale asi to nemělo žádný vliv, alespoň u toho staršího. Nechceme mu zakazovat kamarády se kterými se schází nebo mu nějak vyhrožovat a omezovat ho, ale taky nevíme,jak mu pomoci dřív než bude pozdě. Zřejmě teď o žádnou pomoc ani nestojí, ale nechceme ho ztratit , poraďte mi prosím, jak z toho ven. Určitě ho nedostanu do žádné poradny. Hodně jsem už o marihuaně přečetla, vím, že není úplně návyková, ale je to jen můstek k dalším tvrdějším drogám, proto ty hrozné obavy.Jak na něho, jak s ním mluvit? Díky za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho, co píšete se mi jeví, že problém máte vy a syn moc ne, resp. nevnímá jej. V dané fázi je to celkem typické. Nu, možná by bylo nejvhodnější vám doporučit, abyste do nějaké poradny zašla vy. Jednak se budete mít s kým poradit a to s sebou obvykle přináší úlevu a pak se zlepší vaše znalosti problému a budete schopna spíše poznat, zda syn jen "blbne" a lépe bude počkat až to přejde a nebo zda je problém vážnější a je třeba se vůči němu nějak razantně vymezit. Teď zbývá jen zjistit, zda máte nějakou poradnu ve vašem okolí. Takže napište odkud jste, pokusili bychom se vás tam nasměrovat. Ohledně rizika iniciace k užívání tvrdých drog - marihuana může být někdy "můstek", ale daleko obvyklejší je že předchází buď nadužívání alkoholu a nebo nadužívání všeho možného. Alespoň tak to vypadá z dat z chorobopisů mých pacientů.