nevim co jsem nasla
delfin
Dotaz pro Báru Orlíkovou Dobrý den,mé podezření vyplývá s toho,že jsem několikrát přistihla manžela kouřit marihuanu.Tvrdí mi ,že tráva je neškodná dnes ji kouří kde kdo.No já ji mám pořád ve spojení s drogama.Už nevím jaké mu udat argumenty aby s tím skončil.I když se snaží to přede mnou zatajit já to poznám podle,chování,očí a nezřízené chuti k jídlu.Před 14 lety se manžel úspěšně vyléčil s alkoholismu a ted se opravdu bojím aby nespadl do něčeho ještě horšího.Poradte prosím jak se sním domluvit,nechci přistoupit na jeho kompromis aspon 2krát týdně.´No a zároven bych nerad rozbila fungující rodinu Děkuji za radu

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o manžela obavy, zvláště vzhledem k tomu, že píšete, že se před lety léčil kvůli alkoholu. Co se týče marihuany, je pochopitelné, že ji máte zařazenou mezi "drogy", je to látka, která není legální a její užívání může mít i svá rizika. Ta rizika jsou sice relativně malá, ve srovnání s jinými drogami (závislost způsobuje naprosto výjimečně, fyzické potíže související s marihuanou také nejsou při občasném užívání obvyklé, nelze se jí smrtelně předávkovat, relativně největší rizika hrozí v rozvoji psychických potíží, ale ani to nebývá běžná zkušenost uživatelů konopných drog - pokud už ovšem psychické nesnáze nastanou, mohou být závažné). Rozhodně nelze souhlasit s manželem, že je to látka neškodná. Při své zkušenosti se závislostí by měl vědět, že pro něj jako pro člověk po léčbě je jakákoli psychotropní látka nebezpečnější než pro jiné a měl by být opatrnější. Není pravidlem, že by člověk, který kouří marihuanu, nutně musel pokračovat po čase s nějakou "tvrdší drogou". Marihuana není "vstupní drogou" k těm ostatním, přestože se to tak obyčejně traduje, není tento názor objektivním výzkumem podložený. Myslím spíš, že manžel bude mít možná tendenci nakládat se samotnou marihuanou neopatrně a užívat ji nadmíru. Nevím, jak se k marihuaně dostal, zda je možné, že si tím "řeší" nějaké osobní potíže, které nezmiňujete, nevím, jaký je mezi Vámi vztah, zda a případně jak velké máte děti, které by jeho chování mohlo nějak ovlivnit... Takto přes internet je pak dost obtížné Vám konkrétněji radit, jak s manželem komunikovat. On zjevně marihuanu za problém nepovažuje, Vy ano a máte o něj obavy, manžel své chování nemění, užívání marihuany tají, Vy to ale poznáte, pokud ji užije. Nechcete přistoupit na jeho kompromis, ale nejsem si jistá, zda manžel stejně tak jako tak marihuanu dvakrát týdně nekouří za Vašimi zády... Záleží na tom, jak dalece se Vás to dotýká, kde je hranice, za kterou to nechcete nechat zajít. Píšete, že nechcete rozbít fungující rodinu, takže kromě kouření marihuany není s manželem jiný problém? Jak by musel vypadat problém s marihuanou, abyste měla pocit, že už to nemůžete snést a abyste se s manželem rozešla? Jak by měl vypadat kompromis podle Vás? Asi není reálné, aby se to vyřešilo zázračně a okamžitě tím, že manžel ze dne na den přestane. Napadá mě taky, zda by pro Vás nebylo lepší si třeba o tom promluvit s někým s odborníků osobně? Měla byste možnost lépe popsat a vysvětlit situaci, přijít na různé varianty řešení a také získat potřebnou podporu. Časem by byl třeba i manžel přístupný přijít k odborníkovi s Vámi, abyste společně našli nějaký kompromis, který bude vyhovovat oběma... Zatím přeji hodně štěstí a kdyžtak znovu napište, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit osobně.