co s ním
tina
Dobrý den,můj manžel(36 let) je závislý na pervitinu. Bere asi půl roku nitorožilně.Nejdřív zapíral a tvrdil, že to má pod kontrolou,ale podle jeho chování se mu to očividně vymklo z kontroly. Vůbec nevím,co s ním.Byla jsem i K-centru a tam mi radili léčbu nebo rozvod. Nechci se rozvádět,jsme spolu 13 let,máme dvě děti a naše manželství bylo až do teď v pohodě.Jenže on se jít léčit nechce,tvdí,že to už týden nebere a že to zvládne sám. Do ambulantní péče docházet taky nehodlá,prý doktora nepotřebuje. Nevěřím mu,nedá se s ním domluvit na ničem, nepracuje a na úřad práce se chystá už 14 dní,takže příjem z jeho strany žádný.Když se snažím o nějaká pravidla nebo ho přesvědčit k čemukoli (práce,léčba), začne řešit náš vztah a hledá kdo udělal kdy chybu a vymýšlí všechno možné. Pak dramaticky odchází z domu, že už se nevrátí a po pár hodinách volá,že neví co má dělat. Když jsem ho za nedodržení domluvy vyhodila z domu, za hodinu se vrátil, že je to i jeho dům a proč by měl on odcházet.Je to pořád dokola a já už z toho šílím. Chtěla bych mu nějak pomoct a zachránit manželství už kvůli dětem, ale nevím jak. Nedaří se mi nic, vyhrožování, ultimáta, ani dobré slovo nepomáhají. Děkuji za odpověď. Tina

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše situace není lehká, ale máte výhodu, že už máte nějaké pokusy za sebou – víte, co nezabírá a patrně to nezabere ani podruhé. Je jasné, že něco udělat musíte – kvůli sobě a hlavně kvůli dětem – pro ty je to velká psychická zátěž. Váš manžel teď asi nemá příliš potřebu něco měnit – vlastně se z jeho pohledu nic moc neděje – Vy se o něj staráte, platíte za něj nájem a účty, uvaříte, vyperete, občas sem tam projevíte nespokojenost, ale vlastně se teď o něj ještě víc zajímáte, protože on potřebuje přece Vaši pomoc. Asi mu budete muset ten život, který vede, nějak znepříjemnit. Je těžké vyhodit někoho z jeho vlastního domu, ale Vy přece i s dětmi odejít můžete – není třeba zatím řešit rozvod, ale pokud nechce nyní Vaši pomoc manžel – pomožte svým dětem a sama sobě, pak budete mít dost sil pomoct i svému manželovi, až ji bude opravdu potřebovat a hlavně chtít. Poskytněte mu čas na to, aby si vyzkoušel, jaké by to bylo, kdyby ztratil rodinu a zázemí. Manžel by měl také vědět, za jakých podmínek a pravidel jste ochotná s ním žít. Manžela budete ke změně muset donutit, vyhrožováním, domlouváním, dobrým slovem a přesvědčováním patrně nic nezmůžete. Požádejte o pomoc své rodiče nebo někoho blízkého, abyste na to všechno nebyla úplně sama. Tak Vám přeji hodně sil a ať vše dobře dopadne.