Jak se stát jedním z vás?
FPC
Dobrý den, jsem rok po maturitě na gymplu, teď končím první ročník Vš, ale nejsem si jistý zda chci v tomhle oboru pokračovat tak pomalu koukám po nečem co by mě opravdu bavilo. Už dlouho sleduji Vaši poradnu a zajímalo by mě jaká je nejlepší cesta stát se nějakým poradcem pro drogově závislé v kontaktním centru nebo terénním pracovníkem. Existují například nějaké vyukové programy, semináře apod. ? Děkuji mockrát za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Možnosti určitě jsou. Pokud uvažujete o jiném studiu, než které teď děláte, tak by bylo asi nejlepší podívat se na www.adiktologie.cz. Adiktologie je poměrně nový obor, který se zaměřuje výhradně na problematiku závislostí. Běží pod I. lékařskou fakultou, je to Bc, nyní je možné ho dělat jak prezenčně, tak dálkově. Do budoucna by měli mít i Mgr. studium. Tento obor má zatím první absolventy z minulého roku. Pokud studujete humanitní obor (sociální práce, psychologie, pedagogika nebo podobné směry), tak o změně studia uvažovat nemusíte, takový obor by Vás pro práci kvalifikoval. Existuje i řada vzdělávacích akcí, řadu kurzů najdete např. na www.podaneruce.cz, což je brněnská organizace zaměřená na drogovou problematiku, případně se můžete na www.drogy.net (Drogový informační server o.s. SANANIM), kde jsou nabídky na vzdělávání nebo na www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti), do kalendáře akcí, kde je také info o vzdělávacích akcích. Časem by bylo vhodné nastoupit i do sebezkušenostního psychoterapeutického výcviku (více např. na www.viap.cz nebo www.sur.cz), to je ale záležitost dlouhodobá a poměrně nákladná a myslím, že by bylo dobré o tom uvažovat ve chvíli, kdy si budete jistý tím, že chcete pracovat s lidmi a také Vám bude o něco víc, obvykle berou lidi min od 22/23 let, kteří studují humanitní obory a mají obvykle už nějaké pracovní zkušenosti. Jinak podmínkou pro práci v terénu nebo v káčku je obvykle kromě (aspoň započatého) vzdělání věk nad 21 let a také to, že máte sám jasný postoj k drogám, tj. samozřejmě se předpokládá, že je sám neberete... Je to celkem náročná práce, obyčejně nijak výrazně dobře finančně ohodnocená a klienti ani ta práce rozhodně nesplňují nějaké romantické představy. Je docela dobré předem absolvovat nějakou stáž v zařízení, abyste věděl, o čem to je. Nevím, jaké jsou v jednotlivých organizacích podmínky pro stážisty (vzdělání, věk), to by bylo potřeba si zjistit v konkrétním zařízení v regionu, kde byste chtěl stáž absolvovat. Tak to uvažte a uvidíte. Přeji hodně štěstí.