dcera na pervitinu
heda
Dobrý den, mám dceru 16,5 roků, 3,5 měsíce víme, že začala brát pervitin. Dva měsíce byla doma, vypadalo to, že čistá, pak jsme ji znovu přistihli. Bere ho nitrožilně, krade doma peníze. Nyní je proti své vůli na detoxu v Opavě a není s ní řeč. Stále tvrdí, že chce žít, že tam šla pod náltakem, abychom ji nedali do pasťáku, že v osmnácti stejně odejde na ulici a bude brát. Jsme zoufalí, jak jí pomoct, jak ji zmotivovat. Jaké máme možnosti udělat něco i když nechce spolupracovat? Odmítá jakoukoliv léčbu, odmítá se bavit s psychology atd.Přece nemůžeme jen přihlížet a doufat, že ji to přejde. Je to zoufalá situace, celá rodina je frustrovaná, všichni by chtěli pomoci, ale nikdo neví jak. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je těžké odpovědět, protože jste nenapsala příliš informací. Např. o tom, co všechno se dělo, než jste zjistili, že dcera pervitin bere, co všechno jste vyzkoušeli, poté, co jste to zjistili, jaké problémy Vaše dcera měla a má, pochopila jsem, že nebývala doma nebo byla dva měsíce doma po nějaké hospitalizaci? Neexistuje jeden jediný správný postup, který by se dal aplikovat na všechny případy, řešení každého problému vyžaduje specifický postup. Je třeba zkoušet, co zabere, co celou věc zhorší anebo zlepší. Navíc bude třeba delšího času k tomu, aby se vše upravilo, nestačí jedna intervence. Snažte se v prvé řadě dceru získat pro spolupráci, snažte se s ní hodně mluvit, o drogách, o tom, jaký strach o ni máte, co ji užívání pervitinu přináší, zkuste ji pozorně poslouchat – třeba se dozvíte, proč se tak chová. Pokud by se nedařilo dceru získat pro spolupráci, popřemýšlejte, zda dcera nemá dobrý vztah k někomu z blízké rodiny, se kterým by byla ochotná spolupracovat. Trochu rozumím tomu, že pokud je někde proti své vůli, komunikovat příliš nebude a asi ji to nebude ani motivovat ke změně. Na druhé straně je fakt, že dcera není plnoletá a vy za ni nesete zodpovědnost, někdy nelze čekat na to, až se dostaví ta správná motivace. Myslím si, že se jedná o složitější problém, jehož jednou součástí je i dceřino užívání pervitinu. Proto ani řešení nebude jenom o tom, aby dcera přestala brát pervitin, ale asi bude třeba aby se rozmotalo celé klubko problémů. Jako nejvhodnější postup se mi nyní jeví rodinná terapie – pokud začne dítě brát drogy, stane se z toho problém celé rodiny – dítě nějakým způsobem fungování rodiny ovlivňuje a rodina zase nějakým způsobem působí na dítě. Myslím si, že pro dceru by to mohla být „snesitelnější„ forma řešení než je nedobrovolný detox. Ještě než se dcera vrátí z detoxu, poraďte se o vhodném postupu a možnostech řešení s odborníkem v zařízení na drogovou problematiku.Určitě zde s Vámi zkonzultují i vhodný způsob, jak s dcerou komunikovat, aby jste jí namotivovali ke spolupráci. Zde je kontakt na zařízení v Opavě, pokud byste chtěla kontakty z jiného regionu, napište si o ně: Kontaktní centrum, Hradecká 16, Opava, 746 01, telefon: 553 718 487, 602 765 082, http://www.podslunecnikem.cz. Přeji Vám hodně trpělivosti a síly.