už toho mám dost
D.
Dobrý den, můj bratr je závíslý na pervitinu je mu 30 ( a to už dost dlouho).....toto vím jistě ale nevím zda si ho už i nestříli, baví se s lidmi kteří si ho píchají a podle jeho rukou bych řekla že i on už s tím začal. Rodiče ví že je něco špatně .Žiji v rodině s otcem, matkou, sestrou a s ním. Před měsícem bylo jeho místo zrušeno a on je teď pořád doma..Má úplně hrozný vztah s otcem(ten není jeho vlastní) a přitom ten mu dal tolik šancí.. Jendiný kdo se s ním baví jsem já a matka.. rodiče mu dali ultimátum že, do 1. července si uklidí pokoj(( už jenom ten pokoj je jasná značka feťáka..takový hnus co tam má jsem nikdy neviděla..má tam všechno spí jenom na nějaké matračce, všude nádobí, které si není ani schopný uklidit ..rozebraná elektronika, vajgly po zemi..nedá se to ani popsat a vůbec tady v tom nechápu matku, že dělá jako by nic....mám tam i stach chodit abych na něco nešlápla)),zajít na pracák a začít alespoň minimálně pomáhat..když mu toto ultimátum říkali, vůbec to nechápal říkal že nám přece nic nedělá, a měl slzy v očích...dneska máme přesně 14. a nic se nestalo ....z jeho chování se mi dělá špatně...to co po něm zůstavá v koupelně...a já to pak musím uklízet, jeho kamarádi před kterýma musíme mít pořád zamknutý dům, musím si před ním schovávat svoje peníze protože on si klidně příjde a vezme si je a pak dělá že nic. Když jdeme všichni pryč rodiče radši dají všechny cenné věci do ložnice a ještě ji zamknou, vzal si půjčky a ty pak nesplácel, neplatil ani soc. a zdravotí pojištění otec už měl obavy z exekutorů, tak s ním radši sepsal smlouvu o podnájmu i když doma nepláti vůbec nic. Když mu chci něco říct třeba at si po sobě ten hnus v kuchyni umyje sám dostane tak agresivní záchvat že mám pocit že mi jednu trefí...dělá takové věci které prostě nesnášim jako že si nemůže ani zavřít dveře v koupelně když tam je, bere mi věci které jsem si koupila za svoje peníz že pak je zničí a na to mi pak řekně že mám smůlu že ty věci jsou prostě v p***. Vím moc dobře že bych se mu měla snažit pomoct...ale u něj to prostě nejde nikdy naši pomoc nepříjma o naši rodině si myslí že jsme uplní dementi co vůbec neví a taky vím že je to matčinou dítě ale nechápu ji. Otec by už dávno něco podniknul, ale matka je zásadně proti. co si jako myslí že bratr je pořád v pubertě ?!Vím že co se týče drog jsou asi dost omezeni vědomostmi ale že by ani netušili pravdu.....myslím že prostě radši dělají že se nic neděje tak to nemusí řešit než se rozhoupali k tomu ultimátu to trvalo tak 2 roky a ted ho stejně nedodržel a oni nedělají zase nic. Začínam ho za to co nám pořád dělá nesnášet , ale pořád to je můj bratr chtěla bych vědět co by jste doporučili v takové situaci kdy on s námi není ani trochu ochoten spolupracovat....já bych už byla nejradši kdyby se prostě někde odstěhoval....ale kde to opravdu nevím.....

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace je komplikovaná hned z několika hledisek. Rodiče vědí, že je něco špatně, ale obávají se razantního řešení nebo je to takhle zatím pro ně pohodlnější. To, co popisujete, musí být pro Vás, ale i pro ostatní těžko snesitelné. Bratr, pokud bydlí s rodiči, by měl přispívat na nájem, případně i na stravu a další služby, které mu jistě matka poskytuje. To, že by měl pracovat nebo být alespoň zaregistrovaný na úřadu práce je samozřejmé, stejně tak to, že by měl udržovat pořádek, neužívat věci, které mu nepatří, nebrat si peníze, které nejsou jeho, nevodit domů lidi, které tam ostatní nechtějí, neužívat drogy….Bohužel řešit tuto situaci můžou pouze rodiče. Ideální by bylo, aby synovi dali jasně najevo, že s jeho chováním nesouhlasí a aby mu stanovili pravidla a podmínky, za kterých může s nimi doma bydlet a pokud stanovené podmínky nebude respektovat a pravidla dodržovat, bude se muset osamostatnit a žít sám někde jinde. Paradoxně rodiče můžou synovi nejvíce pomoct, když své další ultimátum dodrží a syna u sebe bydlet nenechají. Aby syn neskončil hned na ulici, můžou mu rodiče třeba na dva měsíce zajistit podnájem a poskytnout mu (nebo půjčit) menší finanční hotovost. Napadá mě, že byste mohla společně se svou sestrou (nevím, kolik Vám oběma je let a jestli má sestra podobný názor jako Vy) a možná i se svým otcem na matku trochu „zatlačit“ – říct jí, jak neúnosná je to pro Vás situace a že chcete, aby se celá věc začala řešit. Zajděte celá rodina (ideálně) nebo Vy všichni, co Vás to trápí anebo pouze Vy sama do kontaktního centra, zde se můžete nezávazně a bezplatně poradit, jak postupovat. Když rodiče nebudou chtít nic řešit, zbývá Vám, pokud k tomu budete mít podmínky(nevím, kolik Vám je let ani jestli máte finanční příjem), se sama osamostatnit. Pomůžete tím sice pouze sama sobě, ale to není určitě málo a kdoví, jestli tím krokem nepovzbudíte rodiče k řešení. Tak držím palce a klidně se zase ozvěte. K-centrum Frýdek Místek, Pionýrů 1757, 738 01, tel.: 558 628 444, 723 141 029, 606 694 244, kcfmrenarkon@seznam.cz