gumídek
Ahoj, já sama zkušenost s marihuanou nemám a zastávám názor, ať si každý dělá, co chce. Ale znám jeden pár, co je hodně na dně z toho, že za půl roku se jim ještě nepodařilo počít miminko. Říká se sice, že optimální doba je sice 1 rok a velkou úlohu má na početí i stres z toho, že "to nejde", ale jaký vliv má kouření marihuany? Musím říct, že oba "hulí" pravidelně každý den minimálně 3x po dobu asi 8 let, ale o víkendech je to i horší. Po dobu, co se o dítě snaží, s tím ani jeden nesekl, tak mě zajímá, jestli v tom může být problém. Jaký vliv to potom může mít na samotný plod? Protože když holka "hulí" tak dlouho, tak i kdyby s tím po početí hned sekla, neni už pozdě? Děkuji za odpověď. Iveta.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den Iveto, marihuana opravdu může mít negativní vliv na plodnost ženy (hormonální změny) i na plodnost muže (snížení počtu a aktivity spermií). Samozřejmě, že by bylo ideální, aby žena přestala užívat (nejlépe tři měsíce) před otěhotněním jakékoliv drogy a když ne před otěhotněním, tak alespoň okamžitě, když zjistí, že je těhotná. Pokud by žena otěhotněla a přestala by okamžitě užívat marihuanu, riziko poškození plodu a dalších komplikací je minimální. Pokud by nepřestala, riziko je podobné jako u silných kuřaček cigaret – plod by měl omezený přísun kyslíku, byl by vystaven působení mnoha toxických látek, častým projevem je nižší porodní hmotnost novorozence a náchylnost k různým alergiím nebo infekčním nemocem. Nebylo prokázáno, že by užívání marihuany (či spíše aktivních látek konopí) před nebo během těhotenství mělo výrazný vliv na poškození plodu. Co by mě osobně trápilo více, je to, jakou míru zodpovědnosti bude mít tento pár coby rodiče. Do jakého prostředí a životního stylu případné dítě přivedou a jakým vzorem pro něj budou. Třeba by tomu páru pomohlo, kdyby se tohle od někoho dozvěděli. Mějte se hezky.