syn
svitula
Dobrý den, v průběhu 3 let se potýkám se synovou závislostí na Pervitinu. Synovi bude 23 let.S manželem jsem rozvedení. Poprvé jsem to zjistila, když syn bydlel u manžela, již jako plnoletý, protože manžel vlastní rodinný dům a syn tam měl víc místa. Manžel ho vyhodil a syn se asi půl roku poflakoval, pak začal abstinovat a manžel ho vzal nazpět. Opět po půl roce - relaps , opět vyhazov z domu a asi za dalšího půl roku se objevil u mých dveří. Začal pracovat a abstinovat. Vše bylo v pořádku. Ani jediný den absence. Poněvadž ty jeho stavy znám, tak se mi zdá, že v tom opět jede - neomluvené absence v práci, dali mu podmínku, že ještě jednou a vyhodí ho. Poslední měsíc každý den odejde tak na 6 - 7 hodin z domu a vrací se hodně opilý (podle mě i zfetovaný) a druhý den jenom spí a spí. Jeho chování zhrublo, je ke mně sprostý a nedá se s ním vyjít. Občas mluví nesmysly. Řekla jsem mu, že jestli ho vyhodí z práce, tak půjde i z bytu, protože já už to nezvládám. A on mi to říká, že je mu to jedno. Naposledy mi řekl, že se půjde oběsit a že za to mohu já.Celé noci nespím a aby jsem v práci mohla fungovat, tak jsem na Lexaurinu. Léčit se jít nechce, říká mi, aby jsem se šla léčit já sama atd. Vše zapírá a lže a lže. Nemůžu mu věřit ani slovo. Podnájem si také najít nechce. Opět vidím, jak se řítí do pekel. Už 2x byl na ulici, copak nevidí, že tam skončí zase? Mám velké výčitky, že to opět dopadne tak, že ho vyhodím, protože soužití s ním je neúnosné a vůbec nevím, co mám dělat. Vydržet to a doufat, že přestane, a nebo mu ten zámek vyměnit, sice pořád mě to bude trápit, ale nebudu to mít denně na očích? Jak se mám vyrovnat s výčitkami svědomí, že neumím udělat víc? A že taky trochu chci už mít klid. Jsem z toho všeho úplně vyčerpaná. Jsem pořád ochotna mu pomoci, ale on nerespektuje žádná pravidla, žádný úklid doma, tahá si domů partičky atd. Prosím o radu jak dál. Děkuji předem za odpověd M.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, jste v opravdu obtížné situaci, ale máte již řadu zkušeností a máte i vyzkoušená řešení. Z Vašeho dotazu vyplývá, že jste udělala všechno, co jste mohla. Nechala jste u sebe syna bydlet, pravděpodobně mu poskytujete veškerý servis a syn toho začal zneužívat, možná už zapomněl, jaké to na ulici je a neváží si toho. Sama vidíte, že řešení vyhodit syna z bytu už dvakrát zabralo a čím dříve syn pocítí důsledky svého chování, tím lépe pro něj. Zní to asi trochu tvrdě, ale když si řeknete, že tím, že syna vyhodíte z bytu, mu vlastně „pomáháte“ k návratu do normálního života, nebude to pro Vás možná tak skličující. Pravděpodobnost, že se syn sám od sebe bez Vašeho přičinění změní, je mizivá a Vy budete utrápená a vyčerpaná a navíc ještě závislá na Lexaurinu. Je důležité aby syn věděl, že pokud bude respektovat Vaše podmínky a pravidla, jste ochotná mu pomoci (pro příště by mělo být jednou z podmínek i nastoupení protidrogové léčby). Pro Váš klid můžete synovi zařídit třeba na dva měsíce podnájem nebo ubytovnu, aby neskončil na ulici ze dne na den. Nemějte výčitky svědomí, protože - ne že neumíte udělat víc, ale hlavně opravdu nic víc udělat nemůžete. Hlavně nezapomeňte, že nežijete pouze pro syna, ale máte právo na svůj vlastní život, to že chcete mít klid je naprosto v pořádku. V Šumperku navštivte kolegy v kontaktním centru, nabízejí zde bezplatně poradenství pro rodiče a blízké uživatelů drog. Můžete se poradit o konkrétním postupu vůči synovi a získáte tolik potřebnou podporu v tak nelehké situaci. Přeji Vám aby se situace brzy zlepšila. Kontaktní centrum PONTIS Šumperk, o.p.s. Polská 1/82, Šumperk, 787 01 telefon: 583 550 235; 774 716 020